Ö i namnet hos Aegean

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Timotey, 2 Oktober 2012.

1. Timotey

Timotey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tänkte skaffa mig ett Aegan kort så att jag också kanske får någon chans att hamna i Loungerna, har ett Ö i mitt efternamn och undrar om jag det är O eller OE som gäller vid registrering? Någon annan med ett Ö i namnet?

2. Jag har registrerar mina kollegor/vänner med å ä ö i namnet hos olika FFP många gånger.
    Jag registrerade alltid som a eller o och inte som aa, ae eller oe.
    (T ex Pärsson blir Paersson i passet men jag har registrerat som Parsson.)

De har varit bl a USA med biljetten där passagerarnamn står som typ Parsson utan problem. Enda viktiga är att registrera rätt i ESTA.

3. Timotey

Timotey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kanske en dum fråga men vad är ESTA? Tack för snabbt svar

4. ESTA är Electronic System for Travel Authorization.

Icke amerikaner, som är medborgare i de länderna som har Visa Waiver avtal med USA (och inte har amerikanskt visum), måste ansöka minst 72 timmar före avresa till USA.

Det är ungefär som elektronisk visum som USA inte kallar visum. :rolleyes:

5. Timotey

Timotey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tackar och bockar

6. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror faktiskt att folk har lättare att fatta att man använder a och o istället för åäö än ae, ao och oe. Nu har jag inga svenska tecken i mitt namn, så jag vet egentligen inte hur stort problemet är, men min erfarenhet säger mig att utlänningar har enklast att förstå om man bara tar bort prickarna.

1 person likes this.
  7. Timotey

Timotey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är min uppfattning också men på de flesta biljetter står det oftast OE trots att jag allt som oftast kan lägga in ett Ö vid bokning

8. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jo, reglerna säger väl att det ska översättas till phonetisk skrift istället, så det görs säkert med automatik.

Ska man vara lite proaktiv, så tror jag att det bästa man kan göra, är att tänka på sina barns framtid och ge dem namn som inte innehåller å, ä eller ö. ;)

9. Timotey

Timotey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu tycker inte jag du ska vara sån Agehall, tänk om min sambo trillar in på tråden då får hon vatten på sin kvarn

10. I så fall rekommenderar jag också att döpa sonen/dottern med både pappas och mammas namn som mellannamn.
    Då kan barnen använda pappa/mammas guldkort när de reser själva eller låter de att köra Mileage/Segment Run. ;)

3 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!