Återkvalificering FTL/SEN/HON?

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av A380*G, 21 April 2012.

  1. A380*G

    A380*G Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hur ligger ni till med återkvalificering av FTL/SEN/HON?

    För min del är detta mitt mellanår. Är redan SEN till Feb 2015 och behöver inte återkvalificera mig förrän 2013 eller 2014. Men ni som ska återkvalificerar detta år, hur ligger ni till med statusmiles? Samt har ni chans att nå "nästa" nivå? :)

    HON är out of reach för mig numera. Dock låg jag hyfsat bra till 2010, då hade jag nästan haft 250,000 HON-miles om jag lagt alla mina flighter på Lufthansa/LX - dock la jag ca 1/3-del på SK istället för att säkra EBG ett år till. (Notera att jag gjorde alla i eco utom en long haul)..... *pust*
    Hade jag fortsatt med samma jobb ett år till hade jag nog blivit HON med lite bättre planering.
     
    Last edited: 21 April 2012
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag är personligen SEN till 2013, men jag tror jag kommer att droppa det. Jag ser det som bättre för min del att vara EBG och nu när HON inte finns som möjligt mål längre, så är det ingen idé att ens titta på M&M för min del.
     
  3. Bonden

    Bonden Medlem

    Ort:
    AGH
    Land:
    Sverige Sverige
    Det känns som jag alltid lyckas planera fel med mina kort..
    Just nu är jag FTL och har ca 70k miles på kontot och EBG tom Maj, tyvärr ser det ut som jag inte kan bli senator förren i Juli och står utan guldstatus i två månader. När jag precis har lyckats bli senator så kommer upgrade awardsen bli mycket mindre värda..

    Nåja sånt kan det vara. EuroBonus passar mig väldigt dåligt, känns dumt att få mindre miles när man åker sas och kör EuroBonus än M&M..
     
  4. A380*G

    A380*G Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ja Bonden, om du åker majoriteten av dina flyg på Lufthansa group bör du satsa på SEN före EBG, enligt mig iaf.

    Du får mer miles om du har Y eller B fare, samt de 25% extra redan som FTL. Dessutom ger en del av de billigare ekonomibiljetterna hyfsad intjäning på M&M men väldigt låg på EuroBonus - dock gäller det att se upp och kolla i förhand! :)
     
  5. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag blir aldrig klok på m&m kraven, mitt sen gälller till 2013, men jag kom över kvaöificeringsgränsnen både 2010&2011, borde jag inte ha SEN till 2015 då? Syns inte på kontoutdrag men har för mig det inte kommer synas förrän i höst...?
     
  6. A380*G

    A380*G Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det är ganska enkelt, kvalificering 2010 ger SEN till feb 2013, dvs två helår (2011-2012) plus återstående tid av 2010 och jan-feb 2013. Om du når 100,000 statusmiles 2011 eller 2012 blir du SEN yterliggare två år, dvs till feb 2015.

    Efter M&M uppdateringen ändrades så att bara den aktuella perioden visas på ditt konto. Efter feb 2013 kommer din statusperiod ändras till feb 2015.
     
  7. Jag börjarde ny kval period från 1 januari. Har redan 71,500 i år mer p.g.a semester än jobb via ARN-FRA-IAD och ARN-ZRH-BKK-VIE-ARN i Z med Lufthansa och OS/LX. Så SEN kommer nog till 1 juli. Dock har jag inte rest så här lite i tjänsten på 12 år som under våren. Från 1 juli blir det nog mer.

    Om jag hade satsat allt på M&M hade jag kanske fixat HON. Jag har har också BAEC Gold, och kör båda i stället. För mig kommer det aldrig vara intressant att köra på två kort inom samma allians.
     
  8. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack A380...då är jag med på hur det hela ligger till...känner mig lite osäker om jag kommer nå 100k iår, 35k hittils. Blivit lite "för mkt" SK&British Airways för mig..men då skall jag ju ha status säkrad till 2015 som SEN...
     
  9. Rustscheff

    Rustscheff Medlem

    Ort:
    Marieholmsbruk
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har bara 5000 status points i år hittills. Får dock för GOT-FRA-SFO 46952 status points med MyChoice och sedan ytterligare 63940 poäng för LHR-SIN-SYD och då är vi på 110´. Kommer även att flyga lite ströflyg m *alliance CPH-MXP och GOT-LHR. Får nästa år se om jag skall ta ut alla poäng o byta till OneWorld men tänker i alla fall försöka använda SEN partner award i F någonstans...
     
  10. Jag tror du blir besviken om du väljer British Airways i F för framtiden. Helheten på Lufthansa/LX är väsentlig bättre tycker jag. Men från Sverige om man inräknar (urusla) VISA kortet är BAEC (fortfarande) bra. Dock har jag svårt att se att i längden kommer vi tjäna samma Avios/TP på en CE biljett för 2500kr som en som kostar 9000kr. Jag blir förvånad om detta inte tar slut inom två år.

    BAEC vs. Lufthansa M&M kommer jag fortfarande ha kvar min SEN innan BAEC Gold. Helt enkelt mer användbart tycker jag, än med vissa försämringar inom Z och P klass.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×