Senaste nytt

Återkvalificering American Airlines Executive Platinum

lillemannen

Medlem
Jag skall kolla lite på resor från Houston här under helgen.

Vad jag vet är vi de enda på forumet med EXP så det är ju lite kul!

Jag finns med! Fixade detta i juli!

Lyckades boka med Cathay Pacific och Japan Airlines utan codeshare i C och SGN-HKG med Cathay Pacific A350 om man nu får den levererat i tid
Det blev SGN-HKG-HND-HNL för 13.680 SEK.
Så då skall mitt AAdvantage Executive Platinum vara klart i juli för nästa år med!:D

Söker en biljett Bangkok- Honolulu | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tyvärr lär det väl bli sista året jag kommer spendera pengar för att just bibehålla EXP
 

AABack2ARN

Medlem
Grattis. Imponerande att fixa EXP redan i juli :)

Nästa år kommer absolut bli utmanande för att fixa EXP. Förändringarna gynnar med stor sannolikhet inte oss som bor utanför USA och vår svaga valuta hjälper inte till... :(
 
Grattis. Imponerande att fixa EXP redan i juli :)

Nästa år kommer absolut bli utmanande för att fixa EXP. Förändringarna gynnar med stor sannolikhet inte oss som bor utanför USA och vår svaga valuta hjälper inte till... :(
Nä, det kommer kosta extremt mycket att återkvalificera nästa år. Därför jag vill försöka göra det i år som en avslutning för sen lär det bli att se sig om efter alternativ tyvärr.
 

Dr. Miles

Expert
Nä, det kommer kosta extremt mycket att återkvalificera nästa år. Därför jag vill försöka göra det i år som en avslutning för sen lär det bli att se sig om efter alternativ tyvärr.
Är det inte samma antal Elite Qualifying Miles (EQM, 100.000 miles för Executive Platinum) krävs som idag?
Flyger man minst i Business class, tjänar man 1,5 - 3,0 x EQM per flugna miles.
 

AABack2ARN

Medlem
Jopp. Men i kombination med 100000 EQM skall du OCKSÅ ha minst USD12000 i spend för att kvalificera dig till EXP. För övriga oneworld-carriers räknas spend som procentsats på flugen sträcka och där finns vissa möjligheter att få mer spend än vad biljetten faktiskt kostar om man flyger långt i I-klass. I de flesta övriga fall (i synnerhet om man flyger ekonomi) kommer man få mindre spend än vad biljetten faktiskt kostar. Och tack vara den svaga kronan ger en dyr biljett med American själva betydligt färre USD idag jämfört med för ett år sedan eftersom SEK översätts till USD.
 

Senator

Moderator
Jopp. Men i kombination med 100000 EQM skall du OCKSÅ ha minst USD12000 i spend för att kvalificera dig till EXP. För övriga oneworld-carriers räknas spend som procentsats på flugen sträcka och där finns vissa möjligheter att få mer spend än vad biljetten faktiskt kostar om man flyger långt i I-klass. I de flesta övriga fall (i synnerhet om man flyger ekonomi) kommer man få mindre spend än vad biljetten faktiskt kostar. Och tack vara den svaga kronan ger en dyr biljett med American själva betydligt färre USD idag jämfört med för ett år sedan eftersom SEK översätts till USD.

och plötsligen var inte BAEC så himla tokigt eller hur @agehall ? ;)

Det var väl @Homer som poängterade att "The only constant change, is change itself". Med andra ord, det som ser bra ut en dag kan förkastas nästa dag när det gäller bonusprogram.
 

Dr. Miles

Expert
Jopp. Men i kombination med 100000 EQM skall du OCKSÅ ha minst USD12000 i spend för att kvalificera dig till EXP. För övriga oneworld-carriers räknas spend som procentsats på flugen sträcka och där finns vissa möjligheter att få mer spend än vad biljetten faktiskt kostar om man flyger långt i I-klass. I de flesta övriga fall (i synnerhet om man flyger ekonomi) kommer man få mindre spend än vad biljetten faktiskt kostar. Och tack vara den svaga kronan ger en dyr biljett med American själva betydligt färre USD idag jämfört med för ett år sedan eftersom SEK översätts till USD.
Det betyder att det behövs ungefär 3 T/R mellan Norden och Australien/Nya Zeeland med Qatar Airways i Business class (R eller I) för att kunna tjäna 12.000 Elite Qualifying Dollar (EQD) med flygdistans.

Stockholm-Doha-Melbourne: 10.296 miles

Kalkyl av EQD:

10.296 miles x 2 x 20% (R eller I klass) = 4.118,40 EQD

4.118,40 EQD x 3 (T/R) = 12.355,20 EQD

Kalkyl av Elite Qualifying Miles (EQM):

10.296 miles x 2 x 1,5 (R eller I klass) = 30.888 EQM

30.888 EQM x 3 (T/R) = 92.664 EQM.

Lägger man till 4 segment med American Airlines blir det nog 100.000 EQM.
 

AABack2ARN

Medlem
Från och med 2017 behöver man inte ens ha några segment med American för återkvalificering om jag förstår saken rätt. Men det finns ju inte jättestort värde att ha EXP (jämfört med exempelvis BAEC Gold) om man inte nyttjar uppgraderingsmöjligheterna och de gäller ju enbart hos American.

Det är ännu lite bättre värde hos exempelvis Cathay eftersom I-klass ger 25% av flugna miles i CDIJ-klass. Men de biljetterna har ju en tendens att vara lite dyrare å andra sidan.

Ännu bättre är om man lyckas köpa en billig biljett i I-klass hos American till exempelvis Hawaii där de av någon anledning inte kan räkna EQD baserat på pris utan går på distans i stället eftersom hos American själva ger I-klass i de fallen 30% av sträckan...

Hos Finnair ger JDC-klass hela 40% EQD av sträckan, men jag undrar om inte det kan vara ett misstag.
 
Jaha, 1 Januari 2017 och I did it. Tyvärr under extremt tråkiga omständigheter då planen var att vara borta till till 5 Januari men ett dödsfall i familjen gjorde att jag blev tvungen att ta mig hem tidigare och därmed få in mina sista poäng på rätt sida nyåret.

Nu har jag inte gjort upp någon plan för kommande år då Aadvantage inte känns lika lockande längre även om mina destinationer i USA oftast passar bäst in med Americans flighter...
 
Toppen