Senaste nytt

Återköp, går det att sätta in pengarna till annat kort än betalat med?

perhall

Medlem
För butiker är bankkort oftast billigast, jag tror dock ändå givet att man har en kassa-/kontanthantering att det är billigare än Diners vid större köp.

Pengatvätt... det där har blivit ganska hårt reglerat. Om man går till banken och sätter in 15 000 som jag gjorde för ett tag sen så måste man fylla i en blankett på banken. Antar att om man gör flera såna transaktioner om året börjar skatteverket undra om man säljer varor/tjänster svart etc.
Per
 

nota bene

Medlem
Pengatvätt... det där har blivit ganska hårt reglerat. Om man går till banken och sätter in 15 000 som jag gjorde för ett tag sen så måste man fylla i en blankett på banken. Antar att om man gör flera såna transaktioner om året börjar skatteverket undra om man säljer varor/tjänster svart etc.
Per

Följande inlägg är ganska bra: Cornucopia?: Bankerna kräver legitimation utan lagstöd vid insättning

Dock har legitimationskravet ändrats i ny lag under 2012 om jag minns rätt, men vad gäller lagstiftningen kring penningtvätt är den oförändrad. I.e. banken har inget lagligt stöd att kräva dokumentation på insättningar under 15000 EUR, om man inte misstänker penningtvätt (vilket per se är löjligt att misstänka alla deras kunder för, vilket de verkar göra!)

Jag tycker det vore mycket intressant om någon drog detta till EU-nivå för diskriminering eller liknande eftersom bankerna konsekvent, utan grund, misstänker nästintill alla sina kunder för penningtvätt.

Det är sedan en annan historia att bankföreningen gått ut med rekommendation till medlemmarna att fråga efter legitimation och ursprung av pengar, men det saknar lagligt stöd/krav.

Själv jobbar jag i en ganska kontantintensiv bransch med en stor kundkrets bland de äldre i samhället, vilket leder till relativt stor kontanthantering (i förhållande till omsättning) och har regelbundet dessa problem både privat och i jobbet. Har man å andra sidan rätt kontakter på banken kan saker ibland fungera smidigt.
 

NotRyan

Medlem
Hos Swedbank får du inte sätta in större belopp än 10.000 kr utan att föranmäla på de högst begränsat antal kontor som fortfarande tar emot kontanter. Dom kräver att du ska redovisa var pengarna kommer ifrån redan vid mindre belopp än 10.000 i manuell kassa, dessutom har jag varit med om att dom ringt polisen och kollat mitt nationella ID-kort. I automat är den tekniska insättningsgränsen 10.000 kr/7 dagar.

Handelsbanken som fortfarande accepterar kontanter kräver att man skall redovisa var man fått pengarna från 10.000 kr (kan förekomma vid lägre belopp också). Jag är osäker på om man får sätta in mer per gång utan att föranmäla.

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

nota bene

Medlem
Handelsbanken som fortfarande accepterar kontanter kräver att man skall redovisa var man fått pengarna från 10.000 kr (kan förekomma vid lägre belopp också). Jag är osäker på om man får sätta in mer per gång utan att föranmäla.

Mvh
/NotRyan

Vad Swedbank håller på med vet jag inte, men när jag hör det där funderar man ju på att avsluta sitt konto där!

Handelsbanken har inga krav på föranmälan om insättning, ej heller Nordea. Dock finns det en överhängande risk att de efterfrågar dokumentation på insättningen - så ta med faktura/kvitton om du vill vara säker på att få in pengarna om det är mer än 10000.

Senast jag var där utan kvitto (hade varit på Cosmopol och spelat cash game poker) nekade de insättning på 17 lax utan kvitto (vilket man enligt penningtvättslagen inte får vid cash game på cosmopol), men lät mig sätta in 9 lax för att 'de inte kunde ta emot över 10000 utan kvitto' vilket är totalt skitsnack. Dessutom skall de enligt lag inte ta emot insättningen om de nu misstänker penningtvätt - jag blir bara förbannad på hur bankerna agerar.
 

AABack2ARN

Medlem
Bankerna hamnar väl i situationen "damned if you do / damned if you don't" med regelverket som är ganska tydligt men rekommendationer från bankföreningen, säkerhetsrådgivare och troligtvis även FI som säger att de skall agera försiktigt.

Var det inte så att man från myndigheternas sida ville ha garantier på att kunna samköra insättningar från alla banker för att se mönster på individnivå, men att bankerna sa nej, varvid en kompromiss blev just "försiktighet"..? Har för mig att jag läste om detta för något år sedan i en insändare?
 

cantona

Medlem
Enligt min vän på banken kommer Swedbank inte att hantera kontanter i Göteborg efter nyår. På min fråga hur jag ska få ut mina pengar blev svaret - du får ta ut pengar i livsmedelsaffären! Du är en jävla idiot - fick han till svar. :mad:
 

perhall

Medlem
Jo, det blir svårt, men det är väl rätt sällan man behöver ta ut mer än 25 000 och när man behöver det kan man ju gå till de banker som ger såna möjligheter. Bankerna försöker ju dels vara proaktiva, dvs. ta ledningen i förändrat beteende, och dels fånga vad kunderna gör. Eftersom man inte ens kan sätta in 11 000 utan att fylla i en blankett längre närmar vi oss nog något slags kontantfattigt samhälle...
 
Toppen