Senaste nytt

Återköp, går det att sätta in pengarna till annat kort än betalat med?

AABack2ARN

Medlem
Olagligt eller inte kan jag inte direkt svara på. Jag tycker kanske det är på gränsen till bedrägligt beteende och det finns säkert klausuler som reglerar detta. Skulle jag känna ångest om jag gjorde samma sak själv? Nej, troligen inte.

Dock tror jag det finns lagen om pengatvätt att ta hänsyn till, i synnerhet om det rör sig om stora belopp där man betalar med ett kort från ett land och sedan returnerar till ett kort från ett annat land. Detta är nog ett sätt att omsätta belopp från olika konton (i skatteparadis) till kontanter.

För övrigt kostar, i de flesta fall, köp som återköp pengar för handlaren. I några fall kan det clearas om man cancellerar en viss transaktion, men det tror jag tillhör undantagen. Detta med kortavgifter verkar dock vara lite av en djungel...
 

nota bene

Medlem
Cash är absolut inte "gratis" för butiker, det finns många anledningar till varför man vill att folk ska betala på andra sätt än just kontanter. Säkerheten är en aspekt och en annan är den kostnad som uppstår för att hantera kontanter (skaffa växel, lagra kontanter, hämtning av kontanter mm).

Säkerhetsfrågor rörande kontanter är mer en trygghetsfaktor än en marginalkostnad (även om kassaskåp/larm är nödvändigt, men de flesta butiker har detta ändå om de handlar med värdefulla varor). Visst finns det en kostnad att hämta kontanter - men beroende på hur man gör det så kan denna vara betydligt lägre än kortavgifter (för kreditkort, betalkort slår ju alltid kontanter om det inte är för jättesmå belopp)
 

Llehs

Medlem
Dock tror jag det finns lagen om pengatvätt att ta hänsyn till, i synnerhet om det rör sig om stora belopp där man betalar med ett kort från ett land och sedan returnerar till ett kort från ett annat land. Detta är nog ett sätt att omsätta belopp från olika konton (i skatteparadis) till kontanter.

Off topic
Det där med pengatvätt är intressant.
Lagkravet innebär att det skall ställas frågor vid, primärt, 1) etablering av kundrelation och 2) belopp över 15000 euro.
Om inte misstanke om pengatvätt finns.

Tyvärr vill ju mina vänner på banken ALLTID att jag ska berätta var kontanterna kommer från.
Jag kan bara tolka det som att man misstänker att jag är en ekonomisk brottsling. Kul inställning.

Oftast skriver jag att jag pantat burkar... Eller sparat veckopengen...

https://lagen.nu/2009:62
 

nota bene

Medlem
Off topic
Det där med pengatvätt är intressant.
Lagkravet innebär att det skall ställas frågor vid, primärt, 1) etablering av kundrelation och 2) belopp över 15000 euro.
Om inte misstanke om pengatvätt finns.

Tyvärr vill ju mina vänner på banken ALLTID att jag ska berätta var kontanterna kommer från.
Jag kan bara tolka det som att man misstänker att jag är en ekonomisk brottsling. Kul inställning.

Oftast skriver jag att jag pantat burkar... Eller sparat veckopengen...

https://lagen.nu/2009:62
Ja, jag vet... Bankerna är skyldiga att rapportera transaktioner över 150000 till finansinspektionen (om kontanta eller utlandsöverföringar), men de som står i kassan brukar få pippi på att fråga om allt och inget - utan misstanke om penningtvätt (eller är det misstänkt penningtvätt varenda gång man har en halv/hel månadslön i kontanter???).

Jag skulle vilja se att någon drev detta mot en svensk bank till EU-domstolen och se om de utan substansierad misstanke om penningtvätt har rätt att neka insättning (utan att uppge källa) av kontanter på belopp mindre än €15000/SEK150000.

/OT
 

Hasse E

Medlem
Besökte den aktuella guldbutiken igår och fick då berättat för mig att direktiven kommer "uppifrån" och att man generellt inte skall återbetala köpesumman till annat kort än det som användes vid transaktionen. Då butiken ändå har policyn att man kan lämna tillbaka varor var som helst i Sverige så blir det ju naturligtvis ohållbart att jag skall vara på plats i t.e.x Luleå för att kunna lämna tillbaka en vara som jag köpt där då jag bor i södra Sverige. Då det snart lackar till jul så inhandlar vi alltid kläder till de utflugna barnen och då oftast på INTERSPORT. Nyfiken som jag är skickade jag en förfrågan till dem avseende återköp. Svaret blev detta:

Hej Hasse.


Om du väljer att köpa dina varor via en fysisk butik så kan vem som helst returnera dessa. Se till att kvitto är med när retur skall göras.
Om du köper dina varor på intersport.se och annan person skall göra retur så måste han/hon ha med sig legitimation samt legitimationen på den som gjorde beställningen.

Hälsningar
Klaes
INTERSPORT Kundservice

Deras policy, än så länge, verkar ju vara att så länge man har kvitto så går det bra att återlämna varor för vem som helst.

Jag vill samtidigt i detta inlägg passa på att klargöra att jag inte missbrukar något poängsysten utan blev bara förvånad över att jag måste fysiskt vara på plats för att få byta en vara.
 

vicce

Medlem
Många butiker har väl denna policyn för att motverka kortbedrägerier m.m? Du kan ju i princip ha stulit en påse med produkten samt kvitto i och på så sätt få pengar du inte har rätt till?
En del butiler ger presentkort/tillgodokvitto om inte samma kort är med.
 

Llehs

Medlem
Fast med det resonemanget borde man ju sedan tidernas begynnelse loggat id på kontantkvitton.
Förr var det ju jättemycket mer vanligt med kontantköp. Och en stulen påse med kontantkvitto är det inga problem att lösa in för dessa dj-vla tjuvar.

Jag kan inte låta bli att jag upplever dessa nya policies som försämringar vid kortköp.
 

Llehs

Medlem
Jooo... Jobbade under studietiden på en elektroniklada.
Med (fortfarande) generösa regler för återköp och byten.
Huja. Det finns folk till allt.

Personligen vill jag bara kunna lämna tillbaka frugans felköp utan att strula allt för mycket.
 

Valley

Medlem
Vi har varit inne på liknande diskussioner tidigare men jag hittar inte tråden nu. Det bör gå att tjäna poäng "gratis" på både guld och frimärken. Båda sakerna har ett värde som gör att man kan sälja dem till samma kostnad som man köpte dem för...

På frimärkssidan har uppenbarligen hänt väldigt mycket sedan tid tillbaka.
Gjorde ett större inköp av märken till en DM-kampanj och frågade om det var ok att lämna tillbaka det som blev över, som man kunde göra förr i världen. Och det var inte det lättaste. Enbart obrutna förpackningar som lämnades tillbaka inom - jag tror det var - 2 veckor.

Men i övrigt för att lämna ett bidrag till frågan, så är det väl så att man normalt skall använda samma kort. Vissa kortbolag återbetalar väl då också provisionen. Och så finns det en säkerhetsdel så man inte skall kunna handla med stulet kort och ex. vis få kontanter tillbaka.
Annars får man väl pröva och se vad som händer. Går inte att få mer än nej
 

NiNE

Medlem
Jag köpte en present på amex för 30000kr. Den dög inte så jag lämnade tillbaka den, men råkade lämna fram mitt bankkort vid återköpet. Det gick jättebra, men en vecka senare när jag kollade kontot så hade amexköpet dragits tillbaka, och inget syntes på bankkortet. Hemskt konstigt tyckte jag. Nästa gång jag kom in i butiken var jag tvungen att fråga, då sa de att de hade blivit uppringda av banken som misstänkte pengatvätt. De hade fått leta igenom högen av kvitton och göra en retur på amexköpet. De var sådär halvnöjda med det, hade varit lite trassligt tydligen...
 
Toppen