Senaste nytt

Återöppnande av gammal linje från Örebro till Kastrup

Valley

Medlem
Det tar 2:10 från Örebro till Arlanda med tåg. Det är på gränsen av upptagningsområdet, men förmodligen mer prisvärt och mer tidtabellspassande för majoriteten av passagerarna som ska vidare till andra städer än just Köpenhamn.

Skulle väl vara att det är så mycket dyrare totalt sett att flyga från Örebro att man gärna tar de extra 5-10 timmar det tar via Arlanda
 

Mr.Robin

Medlem
Ja det var ju oväntat. Har varit ganska mycket folk då jag reser.
Trodde att jag bara skulle behöva tråka på med tåg till/från Arlanda fram tills efter sommaren. Var ju så perfekt med den sena kvällsavgången. Nu åker jag på en extra hotellnatt varje gång. Får väl se om det nya Karlstadsflyget kommer att kunna hjälpa mig med det, så länge det nu blir kvar... Och antar att Karlstadsflyget kommer att flyga från terminal 3, så ingen lounge :(
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Jönsson

Medlem
Flygplatsen går ju runt på skattemedel. Det gäller att prioritera vilka linjer som är viktigast om man ska få det att få ihop ekonomiskt. Skulle biljettpriserna spelgla de faktiska kostnaderna så gissar jag att antalet resenärer skulle vara få.
 

Agö

Medlem
Flygplatsen går ju runt på skattemedel. Det gäller att prioritera vilka linjer som är viktigast om man ska få det att få ihop ekonomiskt. Skulle biljettpriserna spelgla de faktiska kostnaderna så gissar jag att antalet resenärer skulle vara få.
Precis. Det blev förstås inte som man tänkt sig. Klokt att de i vart fall klipper bandet för denna gång.

”– Om tre år hoppas vi att den här flyglinjen har etablerat sig, att det finns en vana att flyga från Örebro och att företag använder den här linjen så att det inte ska behövas offentligt stöd längre, säger hon.

Inför nystarten av Örebro – Köpenhamn har man också varit noga med att diskutera frågan med de lokala företagen för att få många att boka in affärsresor.

– De hundra största företagen i regionen gör i genomsnitt 50.000 flygresor per år, förklarar Jenny Emerén på Örebro Handelskammare. Vi räknar med att 85 till 90 procent av de resorna kommer att ske härifrån. Det är också näringslivet som sagt att just sträckan till Köpenhamn är den viktiga.”
 
Typiskt, när jag väl behövde flyga till Örebro så har de lagt ner linjen
Men det går flyg Malmö MMX till Örebro fortfarande
(Intressant för övrigt att dyrare, flexibla bokningsklasser står som slutsålda...)
FEF88534-7EBF-45A8-92B5-9156312C606C.png
 

Alf

Medlem
Det kan väl knappast kallas flyg, det är en Jetstream 32. Den är väldigt obekväm och bullrig. Skulle inte sätta mej i den på en resa som tar över en timme. Men om du vill ha en tivoliresa under dessa instabila sommardagar som bjuder på mängder av åskväder längs rutten lär det bli en upplevelse.

upload_2018-7-29_14-0-30.jpeg
 
Det kan väl knappast kallas flyg, det är en Jetstream 32. Den är väldigt obekväm och bullrig. Skulle inte sätta mej i den på en resa som tar över en timme. Men om du vill ha en tivoliresa under dessa instabila sommardagar som bjuder på mängder av åskväder längs rutten lär det bli en upplevelse.

Visa bifogad bild 78193
Den där är nog ett under av bekvämlighet i jämförelse med resan innan, när jag ska göra mitt första stapplande försök att själv ratta en PA28 :rolleyes:
 
Toppen