AABack2ARN
Medlem
När vi skulle landa i Helsingfors i fredags var det totalstopp för allt markarbete på grund av ett åskoväder som drog fram över flygplatsen. Det regnade katt och hund och åskade som bara den så det var inget väder man skojar bort.
Allt markarbete var stoppat och personalen satt i sina bilar. Det enda som rörde sig var i princip flygplan som landade och taxade till sina respektive gater eller flygplan som redan var klara för avresa. Vi fick landa och köra hela vägen fram till gate men bryggan fick inte anslutas till planet.
Det såg ut som att alla bryggor var tillbakadragna och inga marksnuddande fordon fick röra vid flygplanen vilket fick mig att fundera på vilka regler gäller för markstopp vid åskväder? Varierar de per flygplats eller är det fackets krav eller uppsatta regler från myndigheterna?
Allt markarbete var stoppat och personalen satt i sina bilar. Det enda som rörde sig var i princip flygplan som landade och taxade till sina respektive gater eller flygplan som redan var klara för avresa. Vi fick landa och köra hela vägen fram till gate men bryggan fick inte anslutas till planet.
Det såg ut som att alla bryggor var tillbakadragna och inga marksnuddande fordon fick röra vid flygplanen vilket fick mig att fundera på vilka regler gäller för markstopp vid åskväder? Varierar de per flygplats eller är det fackets krav eller uppsatta regler från myndigheterna?