Senaste nytt

Årskort, halvårskort eller enstaka resor?

AABack2ARN

Medlem
Missar jag någon inställning - men kan man separera ut just X2000-tågen för att se om deras pålitlighet är bättre än genomsnittet?
 

Jones

Medlem
Om man funderar på någon sorts optimering av EBG/EBD skulle jag strunta i det. Har man möjlighet att köpa ett årskort på SAS skulle jag direkt ta den. Resestopp införs, projekt avslutas i förtid, kund börjar plötsligt bry sig om resekostnader. Då har man iallfall det lugnt i ett år framåt. Det skulle åtminstone jag värdera högre än ett EBD - sedan tror jag säkert man tjänar in det ändå.
I valet mellan MMX och CPH skulle jag helt och hållet gå på den flygplats som ger kortast restid totalt. För mig låter det betydligt mer tilltalande att låta en taxi plocka upp mig hemma och åka till MMX. Det tar ju typ 10 minuter att komma ur taxi till gate där. Beror naturligtvis hur nära man bor Öresundståget, bor man precis bredvid en station kanske det är smidigare.
 

Agö

Medlem
För mig låter det betydligt mer tilltalande att låta en taxi plocka upp mig hemma och åka till MMX. Det tar ju typ 10 minuter att komma ur taxi till gate där. Beror naturligtvis hur nära man bor Öresundståget, bor man precis bredvid en station kanske det är smidigare.
Håller med. En annan viktigt punkt vid pendlandet är ju tidtabell. SAS har ju betydligt färre avgångar mellan Malmö och Stockholm. Nu för tiden är det väl bara tre avgångar på eftermiddagen/kvällen från Stockholm till Malmö och v.v. - stor skillnad mot Köpenhamn och Stockholm.
 

Ricci

Medlem
Håller med. En annan viktigt punkt vid pendlandet är ju tidtabell. SAS har ju betydligt färre avgångar mellan Malmö och Stockholm. Nu för tiden är det väl bara tre avgångar på eftermiddagen/kvällen från Stockholm till Malmö och v.v. - stor skillnad mot Köpenhamn och Stockholm.
På pendlarmötet i december på Sturup så nämnde SAS att för sommarmånaderna låta MMX-Årskortet också gälla från CPH pga få avgångar.
(Jag lyssnade inte helt på det, då det inte var aktuellt för mig vid den tidpunkten att börja pendla)
Har det också varit så förr om åren att MMX-årskortet också gäller CPH-ARN på sommarmånaderna?
 

jsn

Medlem
Enligt SJ själva är det just snabbtågen som är de med lägst träffsäkerhet när det gäller ankomst i tid. Regionaltåg och lokaltåg funkar inte fullt lika illa. Det är ganska naturligt eftersom snabbtågen är de som kör längst sträckor, förutom nattågen till norrland.
 
Toppen