Årsbestämma gamla boarding cards?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Meazza, 8 Maj 2015.

  1. Meazza

    Meazza Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hittade en hög med stubbar från vad jag antar är gamla standby-biljetter (SK). Tänkte därför roa mig med att lägga in dem i min FlightDiary.

    Jag vet är att de härrör från min studieperiod (2001–2004) men för några av dem är årtalet lite oklart. Går det att vägleda detta utifrån informationen på stubbarna? Se bifogat exempel.
     

    Bifogade filer:

    • photo.png
      photo.png
      Filstorlek:
      850,4 KB
      Visningar:
      170
  2. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag gissar att Ticket Number är ett löpnummer, dvs ju senare bokning desto högre tal. Exvis 117 24230439xy är en resa jag bokade dec2014, dina resor startar på 21etc. (117= SAS) Vet du årstal för andra resor med andra ticket number kan du sortera in dessa. Ett annat knep är om du vet vilken veckodag du reste, slå in dagmånad så räknar du ut årtal. Du kan också kombinera dessa metoder. Allt under förutsättning att det är ett löpnummer...
     
  3. Christian R

    Christian R DYKWIA

    To the Rescue!

    3 kuponer:
    117 2160117508 - udstedt 10MAY1995
    117 2160402441 - udstedt 02APR1997
    117 2183034584 - udstedt 15MAR2001

    Jeg har et boardingkort fra april 2002 som er af den nyere type i hvid med gult felt til seating.

    Håber det kan hjælpe :)
     
    Meazza, Mikael Stillman och Knucket gillar detta.
  4. Jacob

    Jacob Medlem

    Slutet på 90-talet eller tidigt 2000-tal utan tvekan.
     
    Meazza gillar detta.
  5. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Lidt research viser at billetnummeret består af et antal elementer

    Med udgangspunkt i dit:
    117 218 5725949 3

    117 – SAS kode til IATA Clearing House
    218 –fortæller noget om hvilket slags dokument det er. Jeg går ud fra man kan udlede hvem som har udstedt det og hvor. ex rejsebureau osv.
    5725949 – løbenummer / dokument nummer
    3 – check nummer

    Hvis jeg husker korrekt har SAS anvendt den type boardingkort fra slutningen af 1980'erne til starten af 2000'erne.
     
    Meazza, 011430121 och Nemo gillar detta.
  6. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Lidt datapoints

    SAS.dk NOV2013: 117 238
    SAS.dk MAR2014 117 238
    Rejsebureau 1 MAY2014: 117 489
    Rejsebureau 2 MAR2015 117 893
    SAS.dk APR2015: 117 242
     
  7. Meazza

    Meazza Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att din grundtanke om löpnumren är helt rätt, men när jag sorterar dem kronologiskt (totalt 20 st) så är det några som sticker ut.

    Enligt löpnumren så skulle stubben till vänster på photo2.png vara från oktober 2003 (vilket jag tror stämmer), men då är övriga två från oktober 2004 och/eller oktober 2005 (stämmer ej). Dessutom så skiljer det 152.216 nummer mellan första och andra, men 65.760 mellan andra och tredje.

    En annan avvikelse är exempelvis på photo3.png, där det skiljer nästan två månader mellan resorna men där löpnumren bara skiljer sig 539 nummer. Verkar konstigt då jag är tämligen säker på att bägge är standby-biljetter (och spannen i övrigt är större).
     

    Bifogade filer:

  8. Meazza

    Meazza Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    117 218 tycks vara standby-biljetter, och 117 219 biljetter som är förköpta på sas.se.

    Exempelvis;

    DEC2001: 117 2192972254
    FEB2003: 117 2193833948
    FEB2004: 117 2194671544
     
  9. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Hvis man tager højde for de første 3 cifre der fortæller om hvor/hvem som har udstedt billetten tror jeg du har ret. Har du selv købt billetterne?

    Jeg er næsten 100% sikker på at de er ældre. Man overgik til andre boardingkort senest April 2002 og sandsynligvis også tidligere.

    Husk på at numrene fortæller noget om hvornår billetten er købt og ikke hvornår du rejser på dem. Hvis de er standby har du måske også kunnet ændre dato på dem uden at få et nyt billetnummer.

    Det lyder rimligt i dette tilfælde, men er ikke korrekt længere. Dengang var det lidt anderledes. ID billetter kunne ex ikke købes online(?) så en ID billet og en SAS.se billet vil være udstedt "forskellige" steder.

    Jeg har både almindelige og ID billetter fra 2014 og 2015 med 117 238 og 117 242. Jeg tror det afhænger af hvilken billetteringskø bookingen havner i. Jeg gætter på SAS online bookingmotor har mere end 1 billetteringskø.
     
  10. Meazza

    Meazza Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Japp, det har jag gjort. I automat på ARN respektive KLR.

    Jag vet med bestämdhet att jag flygpendlade ARN–KLR under åren 2001–2004. :) Och att jag har biljetter åtminstone t o m 2003.

    Här tror jag att du har helt rätt. Jag sorterade återigen stubbarna kronologiskt, men med ARN och KLR som origin i separata högar. Då harmoniserar det hela desto bättre.

    Kan det vara så att SAS hade generella biljettnummer upp till ett visst värde (exempelvis 11721838XXXXX), men att de olika flygplatserna hade lite egna spann efter det? Det skulle ju isåfall förklara varför det bara skiljde 539 nummer på två månader på KLR (= knappt 10 standby/dag) medan ARN samtidigt skulle kunna ha betydligt fler biljetter men med lite annorlunda löpnummer?
     
    Last edited: 9 Maj 2015
    Christian R gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×