Senaste nytt

Årsavgift American Express med Eurobonus

Filip

Medlem
Det är avtalet, inte plastkortet som styr. Dvs du kan få nya betalkort så länge du inte säger upp ditt befintliga avtal.


Att få en kreditgräns som är högre än högsta månadsspend är ingen konst om man har låg spend. Men om man vissa månader ligger ute med uppåt 200k så är det betydligt svårare att få kredit som täcker behovet.

Fördelen med betalkortet är att jag aldrig behöver fundera på om jag har kreditgräns kvar. Det är bara att köra på. När jag för länge sedan (dvs innan jag började resa mycket) inte hade betalkort så hände det att man slog i kreditgränser på kort då och då.

OK, tack! Dock ligger min problematik i att om jag har jobbutlägg på 50-100k innan den 15.e så skall det betalas senast vid månadsskiftet vilket inte hinner skötas administrativt av företaget, utan betalas ut först 25.e månaden där efter. Det privata kassaflödet tar rejält med stryk.
 

MrDollar

Medlem
Det stämmer bra. Och i villkoren specificerar de även att man är skyldig att inte betala in för mycket så man får ett överskott på kontot.
+1 på den. Var i kontakt med Amex förra veckan om att byta mitt premium "betalkort" till elite kreditkort. Frågade om man kunde pynta in cash över krediten, tvär nej på den.
 

Avgeek

Medlem
Är du verkligen säker på detta? Har du själv eller hört någon rapportera att försök att betala in pengar i förväg har studsat tillbaka?
Aldrig någonsin har det varit ett problem för mig med något annat kreditkort jag haft att betala in i förväg över min kreditgräns för att därigenom öka köputrymmet tillfälligt. Vill minnas att jag läst i något korts avtal att sådana inbetalningar skulle skickas tillbaka men i praktiken fungerade det inte så.
Själv sitter jag (lyckligtvis) med Amex betalkort och slipper bekymra mig tills vidare :)
Jag kan bekräfta, har pratat med Amex om det, och fått informationen att det är en hård gräns
 
För min del när jag avvikit mycket från min spend, har de bara begärt att jag skickar ett bevis från internetbanken att jag har tillräckligt med pengar, sedan låter de mig handla för det beloppet jag vill (om någon undrade över möjligheten med betalkortet)
 

Valley

Medlem
Att inte själv vilja få pengar i förskott innan det skall redovisas är ju begåvat.
Vad är orsaken? Pengatvätt? Taskiga system?

Gjorde ju själv det på betalkortet, men där var väl andra regler va?
 
Toppen