Åldersdiskriminering à la SJ

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Jonas C, 7 Februari 2014.

1. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    SJ sänkte för en tid sedan priserna i 1klass på InterCity och Regionaltåg med mer än 50%. Trots detta har SJ valt att behålla den gamla prissättningen om man köper ungdomsbiljett. Varför SJ väljer att diskriminera yngre människor vet jag inte, men förmodligen för att försöka behålla någon slags "exklusivitet" till 1klass.

Jag tycker själv att det är lite fräckt av SJ…

Skärmavbild 2014-02-07 kl. 11.35.00.png

Priser i 1klass för vuxen på Kolbäck – Stockholm.

Skärmavbild 2014-02-07 kl. 11.36.36.png

Priser i 1klass för ungdom på Kolbäck – Stockholm.

2. gdaily

gdaily Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jo lite humor att det blir dyrare i första klass om man är ungdom :)

3. Johan_G

Johan_G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det ser ut som hål i huvudet på SJ. Å andra sidan sett kanske inte ett speciellt allvarligt hål då jag tänker mig att den kundgrupp som jagar billiga ungdomspriser oftast vill komma billigast möjligt undan och därför inte bryr sig nämnvärt om första klass.

Hoppas dock att SJ rättar till felet, man ska ju åtminstone inte behöva betala mer som ungdom, vill man av någon anledning inte ha in ungdomar i första klass kan man ju helt enkelt erbjuda samma pris där som på vuxenbiljetterna.

4. In_Sweden

In_Sweden Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror inte att det är så att man "Jagar billiga ungdomspriser", utan snarare att man alltid söker i den kategori man tillhör, då Ungdom generellt sett är billigare eller i vissa fall samma som vuxen.

Jag antar att det helt enkelt är ett litet misstag av SJ, kommer säkerligen fixas snart.

1 person likes this.
  5. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan du inte "vara vuxen" då?
    Känns som SK IT och SJ IT är sidor av samma mynt :D

1 person likes this.
  6. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Väx upp, skaffa körkort och kör bil istället. ;) Det är ju uppenbarligen vad SJ vill iaf.

1 person likes this.
  7. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi får väl hoppas att det bara är en bugg i systemet. Men visst för resor i First är det vuxen som gäller ;)

1 person likes this.
  8. Alf

Alf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det inte dubbeldäckarna SJ kör på denna sträcka? I så fall är det ju samma som vi har från Östergötland och det är väl inte värt att betala en krona extra för att resa i 1 kl. Det är ju exakt samma usla sittkomfort i 1 kl, ja t o m sämre eftersom de flesta platser är med bord där man sitter två mitt emot varandra och aldrig vet var man skall göra av benen. I 2 kl finns det mer platser man istället sitter på rad bakom varandra. Som tur är har vi ju X2000 vi kan välja och där får man i alla fall lite extra komfort i 1 kl.

9. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dessutom måste man kånka upp sina väskor för trappan om man åker 1:a klass.

1 person likes this.
  10. MikeJohansson

MikeJohansson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Man diskriminerar väl inte yngre. Det är alla vi andra, vuxna/äldre, som har varit diskriminerade.
    Det är dags o vakna grabben.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!