Senaste nytt

Ålder och körkortsinnehav (uppgradering)

Jonas C

Medlem
Hur pass kinkiga är hyrbilsfirmor med ålder och körkortsinnehav för vissa biltyper? Nu syftar jag främst på SIXT där jag har status. Om jag bokar en bil i en lägre kategori och sedan blir uppgraderad till en större bil med andra krav på ålder och körkortsinnehav, hur funkar det då exempelvis med försäkringar. Slutar försäkringen gälla, eller går man efter ursprungliga biltypen?
 

agehall

Medlem
Jag skulle nog vara försiktig och iaf inte medvetet försöka utnyttja situationen. Risken är, precis som du säger, att försäkringen inte gäller och då kan det bli dåligt++ om något händer.

Sedan kan man ju tycka att om du bokar inloggad som dig själv, så borde de känna till din ålder och inte ge dig uppgraderingar som kräver en högre ålder. Hur länge du haft körkort vet de nog dock inte.
 

olo

Medlem
Intressant frågeställning. Jag har en del gånger hyrt små bilar med en självrisk på runt 120€ hos SIXT, och då inte tyckt eliminering varit intressant. Har aldrig reflekterat över att de bilar som de uppgraderat mig till har haft en självrisk på 250-300€, om jag bokat de direkt.
Undra vilken självrisk jag har haft och vad man får för försäkring i detta case?
 

Jonas C

Medlem
Sedan kan man ju tycka att om du bokar inloggad som dig själv, så borde de känna till din ålder och inte ge dig uppgraderingar som kräver en högre ålder. Hur länge du haft körkort vet de nog dock inte.
Det står väl på baksidan hur länge man har haft körkortet? Om man exempelvis blir uppgraderad till en större bil av operationella skäl, så bör väl de ursprungliga villkoren gälla tycker man.
 

fcx

Medlem
Det står väl på baksidan hur länge man har haft körkortet? Om man exempelvis blir uppgraderad till en större bil av operationella skäl, så bör väl de ursprungliga villkoren gälla tycker man.

Tyvärr kan man "tycka" rätt mycket vad gäller hyrbilar utan att det blir så. Att det blir högre självrisk med en uppgraderad bil är bara att suga i sig.

Någon här fick väl en cab med ett tak som inte gick att ta bort?
 
Toppen