Senaste nytt

Åker på tjänsteresa till Port-Gentil i Gabon. Vad har jag att vänta mig?

Dr. Miles

Expert
Blir inte riktigt klok på vilken räckvidd man ska anse en 738 ha. Finns många skilda uppgifter. Men Privatair flyger Frankfurt - Libreville med 737-800 vilket är en sträcka på 3400 miles. AMS-POG är som tidigare nämnt, snäppet längre, ca 3650.

Jag tror att det är olika räckvidd beroende på säte konfiguration.

ANAs Boeing B737-800 är så kallad ANA Business Jet och har bara 44 stolar onbord.
(FYI, de kör 2-2 konfiguration även i ekonomiklass!)

Seatmap av ANA Business Jet Boeing B737-800 (Källa: ANA)
b737_700er44_e_101118.gif
 

erc

Medlem
Ja, 44 pax ombord torde ju ge helt andra siffror. Enligt Transavias egna webbsida har deras 738'or 186 säten vilket ligger väl i linje med de 189 stolar Boeing anger i 1-class-konfiguration.

Boeing åskådliggör räckvidden på det här sättet, med London som utgångspunkt. Boeing: Commercial Airplanes - 737 - Range Charts

Det lär alltså handla om en teknisk mellanlandning för den aktuella flighten. Tunisien? Marocko? Malta?
 

twiggs

Medlem
Ja, 44 pax ombord torde ju ge helt andra siffror. Enligt Transavias egna webbsida har deras 738'or 186 säten vilket ligger väl i linje med de 189 stolar Boeing anger i 1-class-konfiguration.

Boeing åskådliggör räckvidden på det här sättet, med London som utgångspunkt. Boeing: Commercial Airplanes - 737 - Range Charts

Det lär alltså handla om en teknisk mellanlandning för den aktuella flighten. Tunisien? Marocko? Malta?

Du måste ju förstås ta hänsyn till hur många som sitter i planet. Det är en stor skillnad på 186 säten och 30-talet resenärer och 189 säten och lika många resenärer + bagage!
 

erc

Medlem
Du måste ju förstås ta hänsyn till hur många som sitter i planet. Det är en stor skillnad på 186 säten och 30-talet resenärer och 189 säten och lika många resenärer + bagage!

Ja, naturligtvis. För en oinvigd: När en sådan här rutt bestäms - hur går det till? Räknar piloten ut att räckvidden blir tillräcklig utifrån rådande omständigheter (last, väderprognoser)?
 

Elsson

Medlem
Blir inte riktigt klok på vilken räckvidd man ska anse en 738 ha. Finns många skilda uppgifter. Men Privatair flyger Frankfurt - Libreville med 737-800 vilket är en sträcka på 3400 miles. AMS-POG är som tidigare nämnt, snäppet längre, ca 3650.

Med Royal Air Maroc (RAM) kan man köpa biljetter CDG-LBV med stop i CMN, men det har naturligtvis att göra med att detta är en naturlig hub för bolaget.

Jag är inte helt säker på detta men tror att det kan vara så här:

Piloter använder nautiska mil i sina beräkningar vilket gör att ett flygplan med räckvid på 3200 miles kan flyga 3200 x 1,852 = 5926 km.
Vi vanliga människor använder engelska miles, så sträckan 3600 miles omräknad till km blir 3600 x 1,609 = 5794 km.

Så då bör det gå att flyga AMS-POG nonstop med 132 km marginal.
 

Tjaeng

Medlem
Jag tror att det är olika räckvidd beroende på säte konfiguration.

ANAs Boeing B737-800 är så kallad ANA Business Jet och har bara 44 stolar onbord.
(FYI, de kör 2-2 konfiguration även i ekonomiklass!)

Seatmap av ANA Business Jet Boeing B737-800 (Källa: ANA)
b737_700er44_e_101118.gif

Länken säger att planet ifråga är en B737-700ER? Wikipedia vidimerar detsamma, och hävdar dessutom att 737-700ER ska ha en räckvidd på över 10 000km (typ 5500 miles). Fast ANAs variant kanske inte har några extra bränsletankar.

Boeing: 737-700ER Technical Characteristics
 

henke12

Medlem
Jag har också svårt att se att det blir en mellanlandning, en charter blir mycket dyrare om den kräver en mellanlandning(planerad/oplanerad görs upp i kontraktet som skrivs om vem som betalar kund eller flygbolag)

Annars skulle det nog välja en annan fpl-typ som inte kräver mellanlandning, Men som någon sa är det rätt stor skillnad med 30 pax och 186 pax,

Min röst går på non-stop :)

Trevlig Resa!!
 

SK1989

Medlem
Hej,

snabb beräkning med Boeings siffror:
http://www.boeing.com/commercial/airports/acaps/737sec3.pdf

30 pax inkl baggade + besättning och fulla tankar ger startvikt på omkring 66000 kg
65.800 kg ger en räckvidd på ca 3500nm utan vind.
AMS-POG = 3179nm
Transavias flygplan har winglets => aningen längre räckvidd.

= Det är på håret med tankte på att man ska kunna diverta till reservflygplats och 45 min holding.
notera även att en B737-700 har ungefär 250nm mer räckvidd med samma last!
 
Toppen