Senaste nytt

Åka taxi utan problem

lucasd

Medlem
Mitt bästa tips är Cabonline-appen. Den fungerar överallt där Cabonline-gruppen finns, inklusive där det finns bolag som använder deras bokningssystem. Genom denna app har jag fått bilar från Taxi Kurir, Top Cab, Sverigetaxi och Uppsala Taxi. Uppsala Taxi är, mig veterligen, inte en del av Cabonline - men de verkar använda deras system.

Mitt favoritbolag är Top Cab, beställer alltid via dem när jag ska från Arlanda. De är absolut lite dyrare än de andra bolagen. Om jag däremot ser till servicenivån, att bilarna alltid är fräscha och att de faktiskt dyker upp när jag har beställt en taxi via deras app är ett stort plus. Hade de haft fler bilar i Stockholm hade jag gärna använt Top Cab hela tiden, men ibland kan det ta för lång tid för att få en bil.

Jag undviker Taxi Stockholm om jag inte plockar en bil på gatan. Detta då deras app lämnar mycket att önska. Information om när bilen ska komma ska finnas, det verkar dock inte fungera speciellt bra. I somras beställde jag även taxi via deras app tre gånger för upphämtning på Arlanda nattetid vid ankomst med flyg. Ingen av dessa gånger var de faktiskt där. Första gången väntade jag 40 minuter och tredje gången ca 70 minuter. Andra gången fick jag tag i en Taxi Kurir-bil som kom och skulle till taxikön. Jag fick tillbaka pengarna från Taxi Stockholm för resan, men de var inte speciellt pigga på att ersätta mig med deras väntetaxa som de så gärna tar ut ;(.

Så jag kör följande:
Stockholm: Top Cab om det inte är bråttom. Annars Cabonline.
Sverige: Cabonline
USA: Lyft/Uber.
Hong Kong: tar en bil på gatan eller Uber
Övriga länder: Über eller annan lösning, beroende på vad som finns tillgängligt.
 
Last edited:

Valley

Medlem
Kan faktiskt se det ur lite olika synvinklar. Har full förståelse för de som är smarta nog att ta en 600,- från Arlanda till Stockholms innerstad. Så länge det är fastpris och kommunicerat.
Även om det inte skulle vara fastpris har jag en förståelse för att det stundtals kan kosta rejäla pengar. T ex när det smällt på E4:an och du får sitta en timme i kö och bara stirra på en taxameter som närmar sig tusenkronorsnivån.

Det jag retar mig på är alla dessa smurfar som fan inte ens vet var Hornsgatan ligger och/eller medvetet försöker lura dig på väldiga omvägar, stundtals med extrema Km- eller timpriser på taxametern. Även om de flesta faktiskt skyltar med vad det kostar.
Som exempel: Karlstad Flygplats - Centrum 1.800,-

En bil, för att ha någon lönsamhet, behöver en intjäning på min. 10/,- km (exkl. vägtullar) alt. ca 400,-/tim.
Lite så klart beroende på vilken bil man kör runt i. Men så stor skillnad är det inte på att åka E-Klass eller Passat när det gäller totalkostnader.
 

TU-154

Ny medlem
Vill man åka billigast från/till Arlanda/Landvetter så måste taxijakt.se vara bästa alternativet. 370kr från city till Arlanda, brukar förbeställa via appen, har aldrig varit några problem att få en bil (tror de har ca 1000 bilar online bara i Stockholm).
 

mha321

Medlem
Gå in under din profil -> Betala via appen
där ska det finnas ett alternativ att lägga till ett poängkonto. (För mig står det "redigera poängkontot" eftersom jag redan har mitt inlagt.)
Undrar vad jag gjort fel för jag har det inte. Kan lägga till kreditkort, PayPal eller business profile.

Undrar om det kan vara så att man måste vara i ett av de länder där man kan tjäna för att alternativet ska dyka upp eller något i den stilen.
 
Jag använder Uber mycket när jag är utomlands, men tycker det kan vara rätt jobbigt från flygplatsen där i många fall man måste ta sig till någon visst plats - Ibland genom parkeringshus osv.
Nu när jag ska ta mig från flygplats till hotel använder jag Blacklane appen. Funkar ungefär som andra taxi appar, går att beställa i mer eller mindre varje land och man bokar i förväg. Bilerna är alltid fräscha (jag väljer "Business Class" som är oftast E klass och ibland S klass Mercedes), och chauffören står vid ankomst med namnskylt.
De kan vara dyrare än vanlig taxi, men man vet att man slipper krångel. Dessutom finns det några bonusprogram man kan koppla till, t.ex Miles & More.
Min värvningskod är PJWR1RJ64 som ger 20% på första resan om någon vill testa.
 

Jönsson

Medlem
Jag använder Uber mycket när jag är utomlands, men tycker det kan vara rätt jobbigt från flygplatsen där i många fall man måste ta sig till någon visst plats - Ibland genom parkeringshus osv.
Nu när jag ska ta mig från flygplats till hotel använder jag Blacklane appen. Funkar ungefär som andra taxi appar, går att beställa i mer eller mindre varje land och man bokar i förväg. Bilerna är alltid fräscha (jag väljer "Business Class" som är oftast E klass och ibland S klass Mercedes), och chauffören står vid ankomst med namnskylt.
De kan vara dyrare än vanlig taxi, men man vet att man slipper krångel. Dessutom finns det några bonusprogram man kan koppla till, t.ex Miles & More.
Min värvningskod är PJWR1RJ64 som ger 20% på första resan om någon vill testa.
Det kan vara riktigt bökigt det där med Uber på en del flygplatser. Speciellt där det är mycket trafik och där dessutom gps visar felaktig upphämtningsplats.
 
Toppen