Senaste nytt

Åka taxi utan problem

mha321

Medlem
Det absolut vanligaste är ju att priset är alldeles för högt. Här nere i syd kan man se det när jämförelsepriset är runt 300:- för en vanlig Taxi, sen finns det andra som ligger över 600 kronor. Helt lagligt naturligtvis, men ändå blir man lurad. Avreglerad Taximarknad kan vara en av de dummaste sakerna som gjorts.

Samtidigt är det ju den avreglerade marknaden som gör att tex Uber kunde gå in och erbjuds sin tjänar lagligt. Därmed fick de traditionella bolagen konkurrera mot dem på riktigt och inte bara komma undan med att demonstrera och obstruera som i många andra länder.

Jag tror tex inte ett ögonblick på att vi skulle ha såpass ändå ganska bra taxi appar från de andra bolagen om det inte var för den konkurrensen. Och det underlättar ofantligt.

Jämför bara tex med vårt grannland Danmark, där den typen av service är skrattretande dålig.

Vi det för det med sig en del åkare som har oseriösa priser, men jag tycker ändå det är betydligt bättre än alternativet. Och de priserna kan man ju komma runt genom att använda tex Uber, där åkaren då inte får sätta priset utan Uber sköter det...
 
Hur gör man då för att så smärtfritt som möjligt slippa bråk med dessa stjärnor?

Jag tycker väl inte att det brukar vara fullt så problematiskt som du beskriver det, men ett "knep" jag alltid kör med är att, lite övertydligt, kolla Google Maps på telefonen hela resan. Det brukar säkerställa att man inte råkar ut för några konstiga omvägar... och har den bonusen att man får lite visuella intryck att koppla samman med kartan, en ganska stor fördel tycker jag när man besöker en ny stad!

Till och från Arlanda tar jag alltid taxi (nu när Door2Gate har lagt ner), och som stockholmare så sitter det i ryggmärgen att aldrig gå i närheten av någonting annat än de tre stora bolagen, så på 20 års tid kan jag bara komma ihåg ett tillfälle där föraren försökte blåsa mig (genom att använda ett helt felaktigt fastpris). Men turister kan inte ha det lätt. Utomlands är det alltid taxameter (eller Uber) som gäller...
 

hypoethical

Medlem
Från någon som är någorlunda insatt i branschen kan jag re-iterea några av punkterna här.

I Stockholm

1) Åk alltid med de två stora bolagen (Taxistockholm och Cabonline koncernen). Jag hade rått er att undvika t.ex. Uber då det känns onödigt att sponsra ett företag vars förare skattefuskar (kör svart) i högre utsträckning än de stora bolagen.
2) Från Arlanda är fastpriser alltid rabatterade och i regel är det nog gynnsamt att alltid köra på fastpris även i innerstaden.
3) Chaufförer är inte alltid de bästa på att hantera konflikter så uppstår en dispyt kan du direkt ringa deras växel eller be föraren ringa sin internsupport.
4) Var trevlig.

I Sverige

1) Åk med de stora bolagen.
2) Om du måste åka med ett okänt bolag kan du kolla på den gula klisterlappen på bakdörren med prisinformation och 350 +/- 25sek tror jag är en någorlunda rimlig prissättning. Hittar du ingen prisdekal åker du inte med bilen.

Utomlands

1) Här brukar jag däremot försöka åka med Uber/Mytaxi osv då risken att bli blåst ofta känns betydligt lägre än inhemska bolag. Detta kanske undantaget större reglerade metropoler.
 
Last edited:
I Sverige är det Taxi Stockholm, Taxi Kurir, Taxi Göteborg alternativt apparna. Och Uber i Stockholm.
I Köpenhamn appen Taxa 4x35 (funkar jättebra)
I USA, Nederländerna, Belgien, Frankrike, UK, Italien och Tjeckien är det Uber som gäller.
I Tyskland, Spanien, Portugal, Finland och Norge är det taxistolparna.

Har inte känt mig lurad på åratal faktiskt.
 

osgood

Medlem
I Sverige är det Taxi Stockholm, Taxi Kurir, Taxi Göteborg alternativt apparna. Och Uber i Stockholm.
I Köpenhamn appen Taxa 4x35 (funkar jättebra)
I USA, Nederländerna, Belgien, Frankrike, UK, Italien och Tjeckien är det Uber som gäller.
I Tyskland, Spanien, Portugal, Finland och Norge är det taxistolparna.

Har inte känt mig lurad på åratal faktiskt.
I Köpenhamn kör man ju Dantaxi4x48 för att få EB poäng för varje resa ;)
 

marbe166

Medlem
I Sverige är det Taxi Stockholm, Taxi Kurir, Taxi Göteborg alternativt apparna. Och Uber i Stockholm.
I Köpenhamn appen Taxa 4x35 (funkar jättebra)
I USA, Nederländerna, Belgien, Frankrike, UK, Italien och Tjeckien är det Uber som gäller.
I Tyskland, Spanien, Portugal, Finland och Norge är det taxistolparna.

Har inte känt mig lurad på åratal faktiskt.

I Tyskland funkar mytaxi bra, ger dessutom poäng till Miles&More, som postas omedelbart efter avslutad resa.
 

palmen

Moderator
I Tyskland funkar mytaxi bra, ger dessutom poäng till Miles&More, som postas omedelbart efter avslutad resa.
Hade inte koll på Miles&More för detta, bara gå in i sin profil och lägga till?
När jag är i Tyskland använde rjag också den appen för att beställa taxi.
 
Toppen