Senaste nytt

Är Thai så bra som "alla" säger?

Delayed

Medlem
Känns bra att veta att man räknas som en av dessa resenärer.:)
Ja är du tatuerade, heter Jonny, reser i linne och flip-flops och brölar karaktäristiskt på väg till avslappning i Bangkok/Pattaya får du noga inse att du kommer att räknas som en av de "tatuerade Jonny med linne, flip-flops och det karaktäristiska brölet som är på väg till avslappning i Bangkok/Pattaya”. :p
 
Man kan ju inte alltid döma på det yttre. För ett par år sedan flög jag Thai från Köpenhamn till Bangkok. Med hjälp av prioboarding hade jag varit snabbt ombord och intagit min gångplats i ekonomiklass på högra sidan i mittenraden (seating 3-3-3).

Jag beskådade övriga passagerares ombordstigande och plötsligt dyker de upp. De tre storväxta, semesterklädda männen i yngre 30-års åldern. Det lyste "PARTY" om dem. Jag tänkte direkt att "NEJ, sätt er inte här!" Vad tror ni hände, jo, de satte sig snett framför mig i de tre sätena vid fönstret. Det såg lite komiskt ut och jag undrade om de verkligen skulle få plats där. Det undrade de också och frågade personalen om råd. Besättningen bestämde sig för att omplacera den ene av killarna... till sätet framför mig. *suck*
Ni kan ju tänka er vilka tankar som gick genom huvudet. Jag som hade hoppats på att kunna jobba lite och få några timmars sömn, eftersom jag sedan skulle på ett möte direkt på morgonen efter ankomst, såg nu denna förhoppning gå i kras.

Vi avgick och när serveringen började så visste jag redan vad personerna i raden framför skulle välja att dricka, troligtvis det med högsta "pocenten". Och då beställer den ene vatten(!?) och de andra två äppeljuice(!?!?). Och så fortsatte det. Dessutom så var de både lågmälda och sov några timmar, precis som jag.

Även tatuerade Johnny med linne och flipflops kan överraska. :)
 

jtq

Medlem
Ja, normal bättre service och trevligare besättning sträckan Bangkok – Frankfurt jämfört med Bangkok - Stockholm.

Beror detta på svenkars beteende eller på monopol på direktflyg till Stockholm? (Norwegian inte inräknad)

Till Frankfurt har man Lufthansa att konkurrera med och servicenivån måste vara på topp.

Tror att det kan ha att göra med att ARN-BKK är något thais personal själva ser som en ”charter” flight medan många andra destinationer är mer ”reguljära”.

Ingen som helst fakta bakom påståendet utan är nog snarare min egna spontana reflektion baserat på antalet personer i flipflopp och surfshorts vid incheckningen :)

Sen är det nog som konstaterar ovan, om man har rätt crew eller får träffa rätt person så blir det kanon. Precis som i alla andra serviceyrken :)

Vansinnigt egentligen att besättningen ändrar sitt beteende och servicenivå beroende på konkurrens eller passagerartyp. Tycker ändå inte att det är speciellt stökigt även med många glada semesterfirare på Thais flygningar till och från Stockholm. Sen kan ett enkelt "please" och "thank you" ibland göra underverk för servicen då "manners is everything" i Thailand :)
 
Toppen