Senaste nytt

Är SAS Plus saver på interkontinentalt borttaget?

jth

Medlem
Misstänker att problemet är att SAS Plus mappar till de dyraste bokningsklasserna i economy hos andra bolag...

Ja, det blir en dyr ekonomiklassbiljett, jag försökte boka en Plus saver till Chicago och vidare till Pittsburgh med United i våras. Prisökningen blev ca 3000 kronor bara för sträckan Chicago-Pittsburgh. Jag ringde SAS och försökte boka separata biljetter i olika bokningsklasser istället och koppla ihop bokningarna, men det ville dom inte göra...
Det blev billigaste ekonomiklass och OT-uppgradering istället.
 

Dr. Miles

Expert
PLUS Saver ser ut att finnas igen
SAS Plus saver (Fare basis: PSXTRA, bokas i P klass) för long haul har inte varit borttaget överhuvudtaget.
PSXTRA har minimum stay krav antingen 6 dagar eller stanna natten mellan lördag och söndag.
Om man inte uppfyller dessa krav får man inte upp några billiga SAS Plus biljetter (oma man inte råkar ut för en kampanj).
 

Henrico

Medlem
Mina resor var dock över natt lördag-söndag även i januari och april. Idag hade dessa resorna Plus Saver igen så något har SAS förändrat i sina system under helgen. Min resebyrå uppmärksammade mig på det idag, hon trodde hon hade tittat fel i systemen i slutet av förra veckan.

Både januari/april kostar nu 14800 ToR inklusive anslutande flyg när jag tittar för SAS Plus Saver.
 

Dr. Miles

Expert
Mina resor var dock över natt lördag-söndag även i januari och april. Idag hade dessa resorna Plus Saver igen så något har SAS förändrat i sina system under helgen. Min resebyrå uppmärksammade mig på det idag, hon trodde hon hade tittat fel i systemen i slutet av förra veckan.

Både januari/april kostar nu 14800 ToR inklusive anslutande flyg när jag tittar för SAS Plus Saver.

Enligt ExpertFlyer står det att priset är laddat sedan 2014-MAY-13 och SAS har inte uppdaterat något om priset.
I så fall är det möjligt att de har släppt ut mer platser i P klass.

Kod:
Routing Details Search:     Departing ARN on 15/01/05 for ORD
Fare basis code PSXTRA
Flying SK
Routing via North Atlantic

    V FARE BASIS     BK    FARE   TRAVEL-TICKET AP  MINMAX  RTG
  1   PSXTRA         P R   954.00     ----      -/‡ ‡‡/  - AT01
PASSENGER TYPE-ADT                 AUTO PRICE-YES             
FROM-STO TO-CHI    CXR-SK    TVL-05JAN15  RULE-NKS2 IPRA/1
FARE BASIS-PSXTRA            NORMAL FARE  DIS-N   VENDOR-ATP
FARE TYPE-WR      RT-PREMIUM ECONOMY RESTRICTED
SEK     6910  2320  E13MAY14 D-INFINITY   FC-PSXTRA  FN-    
SYSTEM DATES - CREATED 12MAY14/2217  EXPIRES INFINITY

PUBLISHED RTG STO-CHI/SK2320/TAR-TARG    EF-13MAY14 DIS-INDEF

/VIA THE ATLANTIC/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. STO-OSL/CPH-NYC-US/UA/SK/AS-CHI
2. STO-CPH-CHI
3. STO-OSL/CPH-CHI
.
 

Henrico

Medlem
Enligt ExpertFlyer står det att priset är laddat sedan 2014-MAY-13 och SAS har inte uppdaterat något om priset.
I så fall är det möjligt att de har släppt ut mer platser i P klass.

Njae, priset har funnits hela tiden vid flygning med slutdestination ORD eller EWR. Men direkt jag t.ex. lagt på AUS som slutdestination med United har Saverpriset försvunnit. Det var det som var tillbaka idag både för mig via app/sas.se och för resebyrån.
 

Dr. Miles

Expert
Njae, priset har funnits hela tiden vid flygning med slutdestination ORD eller EWR. Men direkt jag t.ex. lagt på AUS som slutdestination med United har Saverpriset försvunnit. Det var det som var tillbaka idag både för mig via app/sas.se och för resebyrån.
Till Austin (AUS) finns det inget SAS Plus saver pris (om du menar billigaste SAS Plus biljett i P klass), utan det har funnit dyrare variant av SAS Plus (Fare basis: BSXTRA, bokas i B klass) sedan 2013-JUL-31.

Kod:
Routing Details Search:     Departing ARN on 15/01/15 for AUS
Fare basis code BSXTRA
Flying SK
Routing via North Atlantic

    V FARE BASIS     BK    FARE   TRAVEL-TICKET AP  MINMAX  RTG
  1   BSXTRA         B R  1617.00     ----      -/‡ ‡‡/  - AT01
PASSENGER TYPE-ADT                 AUTO PRICE-YES             
FROM-STO TO-AUS    CXR-SK    TVL-15JAN15  RULE-NKS2 IPRA/1
FARE BASIS-BSXTRA            NORMAL FARE  DIS-N   VENDOR-ATP
FARE TYPE-WR      RT-PREMIUM ECONOMY RESTRICTED
SEK    11715  CONS  E31JUL13 D-INFINITY   FC-BSXTRA  FN-    
SYSTEM DATES - CREATED 31JUL13/0919  EXPIRES INFINITY

**** CONSTRUCTED ROUTING STO-AUS/SK      EF-31JUL13 DIS-INDEF
**PUBLISHED  ARN-CHI   TARG/1    PUBLISHED ROUTING 2320
**ADDON DST      AUS   TARG/1    PUBLISHED ROUTING 2320

/VIA THE ATLANTIC/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. STO-OSL/CPH-NYC/CHI-VX/US/UA/SK/AS-WAS-VX/US/UA/SK/AS-AUS
 

Henrico

Medlem
Till Austin (AUS) finns det inget SAS Plus saver pris (om du menar billigaste SAS Plus biljett i P klass), utan det har funnit dyrare variant av SAS Plus (Fare basis: BSXTRA, bokas i B klass) sedan 2013-JUL-31.

Ja, det är ju den där jag får upp nu.

Sista alternativet är ju att SAS hade något problem med sin Web/app och inte visade detta alternativ då. För jag har screenshot på att det inte fanns i torsdags den vägen. :) Fast man tycker ju att resebyrån borde sett det då tycker man?
 

AABack2ARN

Medlem
P-klass finns väl bara på de rutter som SAS beflyger (ORD, EWR, WAS och SFO) men tillåter anslutning mellan annan SAS Gateway och destinationen. Men jag kan inte hitta någon P-klass till någon annan destination i USA. Inte ens om jag söker med ett historiskt ticketing date i ExpertFlyer.
 

henke12

Medlem
Angående P-klass på en sträcka Stockholm - Fort Lauderdale
(Typ ARN-OSL-EWR-FLL)

Vad jag kan läsa i biljettreglerna tillåts även UA flygning på sista flygningen.

När jag försöker boka i P klass får jag SK plus på 2 första flygen och P klass med SK flygnummer(codeshare) på sista flygningen som flygs av United.
Den översätts dessvärre till Ekonomi..


Går det att komma runt på något sätt?
 
Toppen