Senaste nytt

Är Priority Pass personligt?

KN

Ny medlem
Då man måste skriva på kvittot man får, är inte det urkundsförfalskning då? Eller det kanske inte är det om man skriver på med sitt eget namn? Jag har inte läst någon juridik alls, så jag hoppas någon med lite mer erfarenhet på det juridiska planet kan svara. :cool: Då har man ju faktiskt inte förfalskat något... :)

Det där är en snårig fråga och besvaras helst med det juridiska standardsvaret "det beror på" :) Lagen kräver att man obehörigen undertecknar något och i detta fall kan vi nog utgå från att långivaren givit samtycke till att låntagaren undertecknar med långivarens namn.
 

adhoc76

Medlem
Det där är en snårig fråga och besvaras helst med det juridiska standardsvaret "det beror på" :) Lagen kräver att man obehörigen undertecknar något och i detta fall kan vi nog utgå från att långivaren givit samtycke till att låntagaren undertecknar med långivarens namn.

Är alltså tanken att underteckna med det namn som står på kortet, d.v.s. underteckna med namnteckning för den som lånat ut kortet? Det är nog ett ganska solklart fall av osant intygande i så fall....
 

KN

Ny medlem
Är alltså tanken att underteckna med det namn som står på kortet, d.v.s. underteckna med namnteckning för den som lånat ut kortet? Det är nog ett ganska solklart fall av osant intygande i så fall....
Som sagt, den gränsdragningen är snårig (kanske den svåraste i brottsbalken?). Det beror givetvis på alla möjliga omständigheter. Jag kan tycka att det handlar om ett fullmaktsförhållande. Detta kan man diskutera i oändlighet så jag föreslår att vi besparar övriga läsare denna diskussion, men du får gärna skicka ett meddelande om du vill då frågan är klart intressant :cool:
 
Toppen