Senaste nytt

Är Lufthansa business class verkligen så dåligt?

A

Aurora

Guest
Jajamensann. Man ser jo hvor forskjellig man er. Jeg synes Lufthansa business var veldig, veldig bra jeg. Maten på shorthaul (ARN-Tyskland testet) var kjempegod, og på longhaul var det jo en helt annen divisjon som ikke kan sammenliknes med short haul.

Virker som folk forventer privatjet-tendenser her, noen som har hatt for mange first class bonus-turer? ;)
 

Alf

Medlem
Jämför inte LH Longhaul med shorthaul. Lika lite som SAS Plus med SAS Business Longhaul.

Om du syftar på min kommentar så menar jag att kabinpersonalen är lika snorkig och nonchalant på både kortdistans och långdistans och det gäller framförallt i Business eftersom det är där man borde kunna räkna med en trevlig service.
 

drW

Medlem
Fantastiskt med så många svar! Jag är ingen frekvent businessresenär och det är första gången med barn. Valen var inte så många då jag utnyttjade Lifemiles. Jag är lite förvånad att det överhuvudtaget fanns fyra tillgängliga platser! Misstänker att jag kommer att bli nöjd då jag åker ekonomi dit:)
 

agehall

Medlem
Lufthansas businessprodukt är väl inget att skriva hem till mamma om, men den är inte heller något man ska sky som pesten. Har man andra valmöjligheter för samma pengar ska man överväga dem, men får man ett bra pris med LH så ser jag inga större problem med deras produkt.

Som A380*G skriver så är i princip alla businessprodukter bra om man jämför med economy. Här tenderar vi dock gärna att jämföra på en helt annan (ofta löjligt detaljerad) nivå och då kan ett bolag få helt katastrofala omdömen. Man ska dock komma ihåg att för normala människor kanske skillnaden knappt är märkbar...
 

Swisser

Medlem
Jag har flygit mycket med LH både inom Europa och interkontinentalt under flera årtionden. Jag tycker att deras business är helt ok. Jag har aldrig varit missnöjd med deras service, istället har jag ofta blivit överraskad av väldigt trevlig kabinpersonal. Jag vet inte om man får bättre kontakt med personalen om man pratar tyska som jag gör, men det borde inte vara en nackdel i alla fall. Naturligtvis är det en skillnad på om man får dera gamla resp nya produkt. Jag är helt säker på att ni kommer att få en bra upplevelse och vara nöjda med er kommande LH-flight i business.
 

NotRyan

Medlem
Lufthansa Business är som SAS Business med något bättre stolar ungefär, en trevlig habil resa. Sedan varierar personalen väldigt mycket (som hos SAS) allt ifrån tråkig, stel och ovänlig service till väldigt trevlig otysk service. Agehall sammanfattade ganska bra, inget att bli lyrisk över - inget att gråta över...

Mvh
/NotRyan
 

Roger J

Medlem
Lufthansas nya Businesstol är ett lyft, speciellt mittstolarna som har mer utrymme mellan sig. Utan att tappa koncepten (first class syndrome och allt det där) så tycker jag den gamla Lufthansastolen faktiskt är riktigt dålig. Plastig och en konstig dyna utan avgränsning mellan säte och rygg, men ändå knölig i sovläget. Singelstolen i nosen på B744 är OK typ.
När det gäller servicen så märks det att de har First Class. Om man inte har någon chans att bli uppgraderad till F (vilket såklart är omöjligt om man som OP reser två vuxna och två barn) skulle jag försöka välja en rutt eller flygbolag som inte har F, då blir servicen i Business bättre.
Lufthansa är dock alltid hjälpsamma med barn är min erfarenhet, så resan kommer säkert bli OK.
 

agehall

Medlem
Jag vet inte om man får bättre kontakt med personalen om man pratar tyska som jag gör, men det borde inte vara en nackdel i alla fall.

Ja, det hjälper både på LH och LX. Sedan är det förstås väldigt mycket beroende på crew. Vissa behöver man "värma upp" mer än andra. Även om man inte kan tyska, så kan det löna sig att använda några enkla fraser. Jag kör själv ofta med enklare artighetsfraser på min bästa skoltyska och fortsätter sedan på engelska.
 

ulagun

Medlem
Fru Ulagun och jag tog en bonus resa M&M C-klass via FRA till Muscat över jul/nyår.
Ut Swiss och hem Lufthansa. Bägge fullsatta i C.
Bägge har bra och pålitliga produkter, men Swiss har det där lilla extra både beträffande mat och service.
T.ex. hade de en helt deklikat julmeny att välja på. Besättningen har glimten i ögat, tar sig tid att småprata lite, erbjuder gärna en x-tra påfyllning. Vi kände oss verkligen välkomna och ompysslade.
LH artiga, korrekta gör vad de ska maten ordinär C-clas meny. Pursern kom fram och hälsade mig välkommen i egenskap av Senator. F.ö inte något utöver vad man förväntar. Dessutom var frukosten caterad i Dubai bland det värsta som någonsin serverats.

Har bokat LH till HKG i nya 747-800. "Knoppen" är all business, någon av er som har prövat och vill ge en kommentar.

Slutligen håller med om att maten i C-.klass inom Europa ofta är märkliga kompositioner.
 
Toppen