Senaste nytt

Är landningsbanor enkelriktade och varför i så fall?

Holloman

Medlem
Korrekt att det var landning i bägge fall här.
Det måste ändå tillhöra ovanligheterna. Med tanke på risken att det blir en goaround på bägge banorna samtidigt vill man ju inte att de drar på och möter varandra. Ordentlig och tydlig Go around instruktion där de styrs åt olika håll känns som ett måste i planeringen.
 

chazzie

Medlem
Det måste ändå tillhöra ovanligheterna. Med tanke på risken att det blir en goaround på bägge banorna samtidigt vill man ju inte att de drar på och möter varandra. Ordentlig och tydlig Go around instruktion där de styrs åt olika håll känns som ett måste i planeringen.

Go-around procedurerna är designade så att man svänger bort från övriga banor i mesta möjliga mån, dvs. vid två parallella banor som går nord-syd så kommer den östra av banorna alltid att ha en go-around procedur mot öster och den västra mot väster, om inte terrängen ställer till det, i vilket fall så ser man till att procedurerna är separerade med en tillfredställande marginal. Ligger banorna för nära varandra så får man inte landa parallellt ens åt samma håll (t.ex. Ho Chi Minh City) men däremot kan man starta på en och landa på en, med viss separation, även där lite beroende på vinden eftersom s.k. "wake turbulence" kan färdas med vinden från ena banan till den andra.

Start åt ena hållet och landning åt andra hållet finns som sagt även på flygplatser med en bana, men av regler som främst dikteras av fysikens lagar så sker det inte samtidigt utan med god marginal :D
 
Toppen