Senaste nytt

Är hotellkedjorna "snåla" mot sina stamgäster ?

Vet inte om detta är rätt tråd, men rätt personer verkar ju skriva här så...
Jag oroar mig ibland om noshow och cancellation om jag blir sen till hotellet (pga sent flyg eller liknande). Om jag redan betalat hela vistelsen, är jag då alls i fara? Dvs, vill hotellet ta betalt från mig och även från en walk-in?
Om jag inte förbetalt, men garanterat med kort?

Jag skulle uppskatta om någon från insidan sken ljus över detta.
 

NotRyan

Medlem
Vet inte om detta är rätt tråd, men rätt personer verkar ju skriva här så...
Jag oroar mig ibland om noshow och cancellation om jag blir sen till hotellet (pga sent flyg eller liknande). Om jag redan betalat hela vistelsen, är jag då alls i fara? Dvs, vill hotellet ta betalt från mig och även från en walk-in?
Om jag inte förbetalt, men garanterat med kort?

Jag skulle uppskatta om någon från insidan sken ljus över detta.
Om du har förbetalt så är du safe, hotellet hyr inte ut rummet om du inte explicit har avbokat själv.
Om du garanterat med kort så har du just garanterat rummet för sen ankomst, d.v.s dom kommer inte att hyra ut det till någon annan och ifall du inte dyker upp så kommer dom att debitera ditt kort som du garanterat rummet med.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Alla bokningar som inte är garanterade med kort, av resebyrå, el. dylikt kan tas bort efter ett visst klockslag beroende på hotell (det vanligaste är 16.00 eller 18.00) om inte kunden checkat in. Därför är det viktigt att garantera sin bokning med kort om man riskerar att bli sen och inte förbetalat förstås.

Detta är inget fulknep utan något som är standard för att inte behöva säga nej till kunder och samtidigt stå med outhyrda rum vid no-shows.
Det är jag medveten om, jag menar dock garanterade bokningar också, vi hade som direktiv av chefen att avboka telefon bokningar vid 16 ifall det var svårt att få tag på rum i stan. Säg en som gjort en telefon bokning som kanske ska betala 1500kr hos det hotellet. Skulle man behöva skicka denna personen i fråga till t ex Radisson så skulle det kosta 4000-5000kr istället, då valde de helt enkelt att avboka telefon bokningen även om den var garanterad med cc. Kunden i fråga har ju inget skriftligt bevis på att hen har bokat hotellet via tele och har därför ingenting att sätta emot hotellet.
 

Myllys35

Medlem
Det är jag medveten om, jag menar dock garanterade bokningar också, vi hade som direktiv av chefen att avboka telefon bokningar vid 16 ifall det var svårt att få tag på rum i stan. Säg en som gjort en telefon bokning som kanske ska betala 1500kr hos det hotellet. Skulle man behöva skicka denna personen i fråga till t ex Radisson så skulle det kosta 4000-5000kr istället, då valde de helt enkelt att avboka telefon bokningen även om den var garanterad med cc. Kunden i fråga har ju inget skriftligt bevis på att hen har bokat hotellet via tele och har därför ingenting att sätta emot hotellet.

Nu finns det ju inte några formkrav för hotellbokningar i svensk rätt, så att säga att kunden inte har något att sätta emot är direkt felaktigt. Att kunden väljer att inte göra det är en annan sak. Det är en risk hotellet isf får ta och som kanske går hem i så gott som alla fall...
 

intuition

Medlem
I reseförsäkringen som följer med Handelsbankens platinum kort igår ett skydd mot "överbokat hotellrum", som täcker kostnader för att boka ett annat som man blir nekad att checka in. Har inte sett det i någon annan cc försäkring.
Kan inga detaljer om skyddet, bara tänkte att det passade bra här för de som är oroliga att blir strandsatta.
 

Valley

Medlem
Bokar numer enbart på kedjornas egen site och på vissa ställen kan jag följa upp med ett mail direkt till hotellet också. Hos några hotell får jag då lite extra.
Om det beror på mailet vet jag inte.

Just nu blev jag uppgraderad trots min att min officiella Choicestatus är absolut 0 just nu.
Och fick rum trots hotellet skall vara fullt en av nätterna.
Så för min del tror jag att jag får lite extra hos dessa hotell.

Och, blir jag sen. Väldigt enkelt att slå en signal eller skicka ett mail.
Fungerar alltid
 

FrontX

Medlem
I reseförsäkringen som följer med Handelsbankens platinum kort igår ett skydd mot "överbokat hotellrum", som täcker kostnader för att boka ett annat som man blir nekad att checka in. Har inte sett det i någon annan cc försäkring.
Kan inga detaljer om skyddet, bara tänkte att det passade bra här för de som är oroliga att blir strandsatta.

Men om det bokade hotellet blir överbokat och jag skickas till ett annat hotell, så är det ju knappast jag som behöver stå för kostnaden på det nya hotellet. Så vad ska den försäkringen vara bra för egentligen. Det är ju inte så att hotellet bara säger att.. "Vi har överbokat och Du får klara dig själv" typ

Nu funkar det ju så i Norden iaf. Jag vet inte hur pass vanligt det är med överbokade hotell och "turnade" gäster i övriga världen då jag själv aldrig råkat ut för det där
 

intuition

Medlem
Nej, kanske den försäkringen är onödig. Jag bara mindes att jag sett den och ville tipsa.
För egen del har jag bara en gång kommit i närheten av att behöva använda den. Ett hotell i Spaninen sa att de inte hade något rum till mig och ville helst att jag bara gick därifrån. Det ordnade sig till sist, men det kändes inte som att de hade tänk att boka mig någon annanstans och stå för notan.
 
Toppen