Senaste nytt

Är hotellkedjorna "snåla" mot sina stamgäster ?

Kricka

Medlem
image.jpeg

Efter att ha sett bifogad artikel i Dagens Industi idag så får man nog känslan
av att vi som bokar direkt hos de stora drakarna borde kunna få ett "bättre"
pris med tanke på de rabatter/kick-backs som hotellbokningssajterna får ?
 

Berglund

Medlem
Avtalen som hotellen skriver med de här stora bokningssajterna stauerar explicit att sajterna skall erbjudas ”bästa pris” för att därigenom i sin marknadsflring gentemot konsument kunna hävda att du alltid kan få bästa pris av oss.

Men är du fiffiga gubben och ringer hotellet och prisförhandlar, är det inte omöjligt att du får antingen en kontantrabatt eller gratis uppgradering, frukost, fri parkering eller något annat som hotellet kan tänka sig att slänga med på köpet.
 
Avtalen som hotellen skriver med de här stora bokningssajterna stauerar explicit att sajterna skall erbjudas ”bästa pris” för att därigenom i sin marknadsflring gentemot konsument kunna hävda att du alltid kan få bästa pris av oss.

Men är du fiffiga gubben och ringer hotellet och prisförhandlar, är det inte omöjligt att du får antingen en kontantrabatt eller gratis uppgradering, frukost, fri parkering eller något annat som hotellet kan tänka sig att slänga med på köpet.

Helt sant att så är det om man är aktiv och förhandlar och att reglerna är som dom är.
Och jag tycker att @Kricka har en poäng i och med att om jag beställer direkt av hotellkedjan så kanske dom borde ge en större "recognition" av sina stamgäster, därmed kanske inte ett bättre pris eftersom dom inte får ge det.

Men jag tycker att vi som stamgäster ska slippa "förhandla" om perks utan det ska gå att få automatiskt. Att jag ska behöva be om att få gratis parkering annars så kanske jag beställer via Hotels.com känns sjukt.
 

TomJ

Medlem
Det löser kedjorna ofta med bonusprogram istället. Så du får poäng på diverse sätt om du bokar direkt med dem och endast då. Visserligen betyder dessa poäng bara något för de som verkligen är stamgäster och förblir meningslösa för den som enbart bor en gång. Kan tycka att denna typ av poängintjäning är bra mycket ärligare mot kunderna än att enbart den som ringer och förhandlar får "perks".

Hade de däremot utökat giltigheten i dessa poäng så man har nytta av dem även om man bor på hotell en gång om året så kunde det vara intressant för övriga kunder också att boka direkt. Bor jag 10 nätter om året i 5 olika kedjor så bokar jag hellre med hotels.com och får en fri bonusnatt på (i stort sett) valfritt hotell än att tjäna in 2 bonusnattsgrundande nätter i 5 kedjor som sen förfaller innan jag hinner använda dem.
 

ulagun

Medlem
Som pensionärer stannar vi numera borta länge, 2-4 veckor och bokar mest studio/apartment hotell via Hotels.com (gillar inte booking.com).
Har ett antal gånger ställt frågan om "bättre pris" som returning guests till hotell vi tänkt återvända till.
Uppskattar att i drygt hälften av fallen får vi mellan 5 och 10% lägre pris vid direktbokning, men aldrig i närheten av 25%. Har även hänt att de begärt högre pris än bokningsbolagen.
Hotellkedjor som Hilton,Crowne Plaza, BW etc bokar jag alltid direkt på deras hemsida. Mest för att ta del av medlemsförmåner.
 

FFlash

Medlem
Men är du fiffiga gubben och ringer hotellet och prisförhandlar, är det inte omöjligt att du får antingen en kontantrabatt eller gratis uppgradering, frukost, fri parkering eller något annat som hotellet kan tänka sig att slänga med på köpet.

undrar om de faktiskt går med på det där. Då skulle alla nappa på och börja ringa in så fort de lärt sig och hotellreceptionister har nog inte tid med sådant.
 

Hachans

Medlem
undrar om de faktiskt går med på det där. Då skulle alla nappa på och börja ringa in så fort de lärt sig och hotellreceptionister har nog inte tid med sådant.

Ja, om du hittar ett pris på typ booking eller hotels, och mailar hotellet så får du åtminstone samma pris. Och så gäller dina statusfördelar, ofta får du inslängt wifi fritt (i de fall de kostar) och kanske någon uppgradering.

Hotellen tjänar mer på att göra så och om inte du som kunde är dum och skriver om det någonstans på nätet så kan aldrig bokningssidorna heller se att det hänt.
 

Jönsson

Medlem
Medlemskap i en hotellkedjas bonusprogram ger ju oftast också ett givet rabatterat pris vid bokning, på några procent. Detta pris ser man inte som icke medlem.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Om man ska matcha ratesen så får man se till att läsa noggrant innan, är det t ex en icke återbetalningsbar rate så är det lite svårt för hotellen att matcha just det priset av diverse skäl.

Sedan så är det jävligt jobbigt att stå och göra bokningar via telefonen då hotell tenderar att vara underbemannade mer eller mindre hela tiden. Är du själv och har 150 gäster i huset så är inte en telefon bokning det första du prioriterar. Email är det som fungerar bäst, självklart får man inte ett svar inom 2 minuter men det är betydligt lättare att föra dialogen vidare ifall det blir något problem när man väl har en bokning.

Telefon bokningar ”slarvas bort/tas bort” efter 16.00 om det är överbokat eftersom du som regel inte har några cc uppgifter osv av kunden. Email däremot kan du inte göra så med. Hotell kör med alla möjliga fulknep för att tjäna mer pengar.
 

NotRyan

Medlem
Telefon bokningar ”slarvas bort/tas bort” efter 16.00 om det är överbokat eftersom du som regel inte har några cc uppgifter osv av kunden. Email däremot kan du inte göra så med. Hotell kör med alla möjliga fulknep för att tjäna mer pengar.

Alla bokningar som inte är garanterade med kort, av resebyrå, el. dylikt kan tas bort efter ett visst klockslag beroende på hotell (det vanligaste är 16.00 eller 18.00) om inte kunden checkat in. Därför är det viktigt att garantera sin bokning med kort om man riskerar att bli sen och inte förbetalat förstås.

Detta är inget fulknep utan något som är standard för att inte behöva säga nej till kunder och samtidigt stå med outhyrda rum vid no-shows.
 
Last edited:
Toppen