Senaste nytt

Är Georgien värt ett besök?

Fredrik

Medlem
Batumi är trevligt, men satan så stenig strand. Minubussresa mellan Batumi och Tbilisi är "intressant", massa kor och getter på vägarna.

Ja, men man har inte varit i fd Sovjet om man inte åkt marshrutka.

Jag var i Georgien och Armenien 2010. I Georgien besökte jag Mestia som ligger i provinsen Svaneti uppe i bergen. Resan dit upp är väldigt intressant. Jag var även till Batumi, Gori och Tbilisi. Georgien har jag bara positivt att säga om men man ska ha klart för sig att det inte är Kanarieöarna man åker till med den färdiga infrastrukturen för turism och turister.

I Tbilisi sprang vi in i Carl Bildt som var på besök då. Marriott hade två hotell som jag tror var bra men vi bodde på Radisson Blu.
 

Kricka

Medlem
Jag har bara besökt huvudstäderna (Tblisi, Jerevan och Baku) men de är intressanta !
Det finns mycket god mat i regionen och en hel del viner. Har dock inte hittat någon
riktig favorit bland vinerna. På hotellsidan så blev det Marriott i Jerevan (bra), Hilton
i Baku (bättre) och Betsys Guesthouse i Tblisi (annorlunda på mer än ett sätt men jag
har bott där vid tre olika besök).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Igorius

Medlem
Har varit i Georgien tre gånger och åker sannolikt tillbaka i sommar. Tycker alltså att det är värt ett (eller flera) besök, kort sagt.

Langar in en bild från Kazbegi, nära ryska gränsen och det ockuperade Sydossetien.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    {memory} MB · Visningar: 399

gdaily

Medlem
Kan förresten rekommendera Radissonhotellet i Batumi, speciellt om du är guldmedlem, jag blev 2 gånger av 2 uppgraderad till någon sorts minisvit.
 

Lallarn

Medlem
Till fots, tåg, matrushka, buss eller bil! Med bil är det ofta billigare (och enklare) att hyra chaufför med bilen (eller taxi om det är kort till mellankort distans). Lite mindre frihet men väldigt mycket enklare. Samtidigt får man då en person med lokalkännedom som är både intressant, praktiskt och lärorikt. Observera att det är brukligt att betala chaufförens kost och logi om man är borta en längre tid.
 

ulagun

Medlem
Reste då det var tänkt att Estonian skulle flyga superbilligt till Tblisi. Blev ju inget av den routen så de erbjöd oss att flyga med Ukraine Int från Kiev. Ett bolag som jag inte rekommenderar om man inte är stor fan av silvertejp och trasiga säten.
Var mest i Tblisi och blev väldigt positivt överraskade. Trevlig stad med en del att se. Vänlig befolkning där t.o.m taxi chaffisarna var genomärliga.
Mycket god mat och dryck till priser vi bara kan drömma om. Gjorde även några utflykter mest till gamla kyrkor. Vacker natur så vi planerar en lite längre tur nästa år.
Vi bodde på Holiday Inn, bra men en bit utanför själva centrum. Nästa gång blir det Radisson med perfekt läge. Intill Radisson finns en supermarket med ett enormt utbud av vodka. Aldrig sett så många sorter.
Senare samma år gjorde vi en rundresa på Krimhalvön. Vad som slog oss var den positiva inställning vi kände i Gerogien jämfört med den tidvis näst intill fientliga på Krim.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

elfred

Medlem
Kan också rekommendera Kazbegi och bilresan dit som är lite av ett äventyr i sig. Rooms Hotel i Kazbegi var riktigt schysst med en fin utsikt över bergen från rummet.
 

Attachments

  • 20140720_152005.jpg
    20140720_152005.jpg
    {memory} MB · Visningar: 343
  • 20140720_152733.jpg
    20140720_152733.jpg
    937,6 KB · Visningar: 325
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen