Senaste nytt

Är flygbolagen vidskepliga? Rad 13 ska vara eller icke vara.

A

Aurora

Guest
SAS ATR-72 har inte rad 13, det är även seating enligt A C D F...helt jäkla ologiskt

Jeg har også syntes det var ulogisk, men etter det ble forklart til meg synes jeg ikke det er ulogisk. A og F er alltid vindu på narrowbody, C og D er alltid aisle. B og E er alltid midtsete (urk!). Enklere på den måten, så slipper man sjekke seatplan hvis man bare bryr seg om slikt :) Samme gjelder på f.eks Widerøes Dash 8, SAS' CRJ200/900, antakeligvis også SAAB2000 etc... :)
 

marbe166

Medlem
Jeg har også syntes det var ulogisk, men etter det ble forklart til meg synes jeg ikke det er ulogisk. A og F er alltid vindu på narrowbody, C og D er alltid aisle. B og E er alltid midtsete (urk!). Enklere på den måten, så slipper man sjekke seatplan hvis man bare bryr seg om slikt :) Samme gjelder på f.eks Widerøes Dash 8, SAS' CRJ200/900, antakeligvis også SAAB2000 etc... :)

KLM har samma system, F70 har AC DEF, E190 AC DF. Jag skulle få skrämselhicka om jag fick ett B- eller E-säte om jag begärt aisle.

Till första inlägget kan tilläggas att Air Dolomiti har rad 13 på deras E195, med konfiguration AB CD.
 

rvarttinen

Medlem
Skulle konsekvent vara ett ledord i Kina så skulle Kinesiska bolag få det riktigt tufft med seat number. det finns väl inget land som är så "bunden" av siffror men samtidigt så inkonsekventa (tur är väl det :))
I det landet så finns det lika många tolkningar som kineser :)

Utöver det klassiska 4 (död) så kan 13 vara dåligt då 1+3 = 4 men vill man verkligen göra bort sig som västerlänning så skall man säga 14 för det är nog ett av de värre numrena att använda - speciellt med lite dåligt västerländskt uttal.
Andra nummer är t.ex 7 (från ghost month - den 7e månaden) så se en kines sitta på rad 7 i den 7:e månaden innebär att han inte är "troende".
Andra nummer 38 (lite "fikus" för män men rel OK för kvinnor) osv osv.
Nu finns det inte 250 rader men annars är det heller inte så bra (idiot)
osv osv.

Tur att det "bara" är siffror - eller ;)

Kan bekräfta att rad 13 saknas på AF maskiner. Ska kolla KLM nästa gång ...

Lite OT; men, har bott på hotell i Kina och Taiwan så fanns det ingen fjärde våning. Men, hos kunden (i Taipei) så var utrustningen förpassad till fjärde våningen, som faktiskt fanns i den bygganden.
 

AABack2ARN

Medlem
Ett flertal av hotellen jag bott på i Las Vegas har våning 13. Har aldrig tänkt på om våning 4 saknas i Hong Kong, men det kanske det gör.

Som sagt, tur att det bara är siffror...
 

Dr. Miles

Expert
@Dr Miles, hur ska man tolka SAS val av nummer till Hong Kong? Betyder 963 och 964 något speciellt?
Jag känner ingen speciella dolda mening i 963 eller i 964 på mandarin. Man kan självklart alltid hitta på något med siffror på kinesiska som t ex 9 6 3 就流散 9 6 4 久留死. (båda av dem har inte så trevliga meningar...)
Det kan dock ha finnas någon mening på kantonesiska (används bl a i Hong Kong), eller på Hakka men jag kan inte de språken...
 
Toppen