Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

mha321

Medlem
Det där kommer snart (Jag gissar 1-1,5 år) att ske - Ett krav från Star Alliance.
När Eurobonus är up and running med sitt nya back-end-system så kommer de direkt börja att arbeta på en lösning för detta.
Det hänger väl dessutom inte vara på sas. Tyckte jag läste en artikel (sorry kommer inte ihåg exakt källa) ganska nyligen om att star Alliance skulle införa gemensam platform för det men att det inte var klart. Idag är det individuella bolag som har teknik för att söka i varandras system, men inte star centralt.

Sedan kan det nog vara så att de blir klara långt före sas :)
 

agehall

Medlem
Jag blir lite förvånad över att Star Alliance skulle komma med sådana här initiativ. Det känns inte som att den organisationen bruka pyssla med sådant.
 
Ajaj. Ingen bra utveckling detta. Man får alltså inte ha en för bra (rak och direkt) backup-bokning för då kommer det inte gå att byta till en krokigare Lufthansa 14 dagar innan.

Nej, min ursprungsbokning var krokig. Om jag skulle boka om till Lufthansa var jag tvungen att ändra hela bokningen så den gäller för nuvarande regler.

Bokningen ser ut som nedan (BKK är destination). Ville byta bolag på sträckan FRA-ICN, men isåfall ville hon även boka om mig till en direktflight ICN-BKK.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Canadien

Medlem
Nej, min ursprungsbokning var krokig. Om jag skulle boka om till Lufthansa var jag tvungen att ändra hela bokningen så den gäller för nuvarande regler.

OK, inte så illa då, men om det funnits LH first på t ex FRA-BKK direkt, tror du att de då tvingat dig till den routingen istället för att få LH FRA-ICN ?
 
OK, inte så illa då, men om det funnits LH first på t ex FRA-BKK direkt, tror du att de då tvingat dig till den routingen istället för att få LH FRA-ICN ?

Nej, om jag förstod henne rätt så var det just två stopp i tredjezon som inte var ok. Ett stopp verkade ok, men lite otydligt var det. Hon kopplade dessutom bort mig ett tag för att kolla med någon om det var ok eller ej.

Rent krasst är det väl egentligen bara en liten justering bakåt i tiden. För visst var det inte speciellt längesedan det bara var ok med ett byte i tredjezon?
 

palmen

Moderator
Nej, om jag förstod henne rätt så var det just två stopp i tredjezon som inte var ok. Ett stopp verkade ok, men lite otydligt var det. Hon kopplade dessutom bort mig ett tag för att kolla med någon om det var ok eller ej.

Rent krasst är det väl egentligen bara en liten justering bakåt i tiden. För visst var det inte speciellt längesedan det bara var ok med ett byte i tredjezon?
Ja innan de släppte på alla regler förra sommaren så var det max 1 stopp i tredjezon som gällde, man kunde med andra ord inte åka BKK-TYO-ICN-FRA. Det går fort att vänja sig vid något nytt bra, tyckte det fungerade bra med att ta bort reglerna om tredjezon men att man kanske skulle stramat åt regler lite för hur man fick routea. Som det är nu är det lite för strikt kan jag tycka när man blir nekad på FRA-BKK-SIN-CGK för att de anser att man ska åka FRA-BKK-CGK
 
Toppen