Senaste nytt

Är du bra på att ge beröm?

rvarttinen

Medlem
Oftast blir det ett "tack" vid avstigning. Men, ibland så tackar jag gärna lite extra om upplevelsen varit bra. Det är ofta många bakom som vbill av så det blir annars lite stressigt om det blir någon längre utläggning.
Flög i våras med en extra glad besättning från Paris til Stockholm, med utmärkt service, passade på att ge lite feedback då och det verkade som om de uppskattade det...
På SPG har jag fått ett antal 'vouchers' att dela ut om hotellpersonalen gjort något exceptionellt. En och annan 'you made my stay' har det blivit.
 
Last edited:

doc

Medlem
Jag brukar dels påtala det direkt och dessutom i efterhand via hemsida, så att det också uppmärksammas högre upp att någon gjort ett bra jobb. Är det gäller BA kan jag, om det är exceptionellt bra service, dela ut min Golden Ticket.
 

Jakob K

Medlem
Jag ger oftare beröm än klagomål. Är nog lite för svensk för att likt jänkarna gnälla löpande så fort inget funkar.
 

JohnnyWilde

Medlem
Min taktik är oftast att säga något positivt om bolaget redan vid boarding för att öka chansen till bättre service och sedan fortsätta charmprogrammet genom flygningen.
Funkar generellt väldigt bra!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Treo

Medlem
Vänlig kommentar om folk skött sig bra + officiell kontakt (hemsida, Twitter, e-post) vid outstanding service.

Därför ansåg jag mig också ha rätt att "reagera öppet negativt" mot en anställd (kostymklädd -- aldrig sparka på fotfolket!) i Swiss Senatorlounge i ZRH. :rolleyes:
 
Fick på min senaste resa SIN-LHR med Singapore Airlines så enormt trevlig service att jag noterade flygvärdinnans namnskylt och efteråt hörde av mig till flygbolaget med ett formellt tack, utöver det muntliga vid ankomst såklart. Kundtjänst tackade för berömmet och lovade att se till att de nådde rätt personer inom organisationen.

Bra kundbemötande ska uppmärksammas tycker jag!
 

Sofia

Medlem
Jag brukar försöka säga positiva saker så ofta som möjligt, om jag tycker att något är bra. Dock ska man ju inte säga att något är bra om det inte är det.

När jag flög Malaysian till Australien förra året berömde jag personalen i C på andra långa benet på resan och sa att de var såå mycket bättre än personalen i F. De blev väldigt glatt överraskade och pursern bad mig skriva ett utlåtande, vilket jag gärna gjorde.
Det behövs ärligt talat inte så mycket för att göra en flygresa till en positiv upplevelse egentligen. Men inte heller så mycket för att stjälpa en resa och göra den till ett tråkigt minne. Trots allt verkar de allra flesta i kabinen (och branschen) göra sitt bästa för oss resenärer. Ibland räcker inte det bästa och opåverkbara faktorer ställer till det men ett leende, en ursäkt och ett försök att ställa saker till rätta gör att man trots allt uppskattar det som gjorts på ett helt annat sätt.

Tycker jag :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Det behövs ärligt talat inte så mycket för att göra en flygresa till en positiv upplevelse egentligen.

Det är just det som gör att det oftast inte blir så mycket beröm. De misslyckas med de mest grundläggande saker. Flög tex BA F för en vecka sedan - jag blev inte tilltalad med namn en enda gång under resan. Det suckades rejält när jag inte ville ha frukost direkt när jag vaknade, ca 40 minuter innan landning utan ville gå och byta om först. Tio minuter senare när jag bytt om var de måttligt intresserade av att servera den frukost jag ville ha - en kopp kaffe.

Två praktexempel på enkla saker som gör att de hamnar långt under den nivå jag förväntar mig och därmed ligger väldigt långt ifrån att få beröm.

Tar man istället motsatsen - en äldre dam som jobbade på BA001 förra sommaren då jag och 3 andra från FlyerTalk råkade vara på samma flight. Hon hoppade med i samtalet när hon passerade och skojade friskt med oss. Hon lyckades dessutom alltid ha med sig en flaska champagne vilket vi inte tackade nej till. Jag utgår från att hon hade trevligt och när vi landade fick hon tre golden tickets... Hon var ganska oförstående till varför - hon hade ju bara gjort sitt jobb tyckte hon.
 
Toppen