Senaste nytt

Är det verkligen så här illa för personalen på Arlanda?

thsred

Medlem
Fast du antydde ju det...



I alla de check-in-system som jag känner till så registreras precis allt någon gör med en bokning, passagerare, etc - och vem som gör det. Ta Altéa till exempel, som är ett system som är utvecklat av Amadeus. Det loggar precis allt jag gör; vad, när, hur, med vem, etc. Och med tanke på att väldigt många flygbolag (t.ex. många i *A) använder det så vill jag ändå hävda att spårbarheten är god. Men det är klart, du har rätt i att det inte alltid är säkert. :)

Lite OT men officiellt är inte liktydigt med offentligt. I detta fall så är incheckningspersonalen någon som utåt (officiellt) företräder ett företag (direkt groundhandling företaget och indirekt flygföretaget). Något som är officiellt kan ju vara offentligt (eftersom det är ute i det öppna), men en offentlig institution tolkar jag ju mer som en myndighet (men det kan ju vara min tolkning) och då faller ju ett groundhandling bolag inte inom den definitionen (såvida det inte nu skulle vara ett statligt bolag då det kan bli lite oklart).

Och vad gäller registreringen så menar jag ju att det kan vara vad som helst. Det behöver ju inte vara någon som du möter vid själva incheckningen där någon registrerar i en dator, utan den personen som står och säger om du får gå till businessdiskarna eller till de vanliga diskarna.

Men nu blev det lite långt från diskussionens start. Jag vill fortfarande säga att min åsikt är att det är opersonligt att personal som är ett företags (eller liknande) ansikte utåt inte kan stå med sina namn. Det känns lite som att de vill bygga upp en vägg av anonymitet som de sedan kan skydda sig bakom för att aldrig kunna bli ifrågasatt. Och att det företaget som man jobbar åt inte tar hot och våld på arbetsplatsen på allvar (vilket de måste enl. lag) är fruktansvärt!
 

Fredrik

Medlem
Jag vill fortfarande säga att min åsikt är att det är opersonligt att personal som är ett företags (eller liknande) ansikte utåt inte kan stå med sina namn. Det känns lite som att de vill bygga upp en vägg av anonymitet som de sedan kan skydda sig bakom för att aldrig kunna bli ifrågasatt.

Jag tycker nog det är övertydligt i tråden att det inte handlar om att kunna komma undan med att göra ett dåligt jobb utan att kunna skydda sig mot dårar.

Och att det företaget som man jobbar åt inte tar hot och våld på arbetsplatsen på allvar (vilket de måste enl. lag) är fruktansvärt!

Personalen drar sina egna slutsatser. Jag klandrar dem inte.
 

thsred

Medlem
Jag tycker nog det är övertydligt i tråden att det inte handlar om att kunna komma undan med att göra ett dåligt jobb utan att kunna skydda sig mot dårar.

Och min åsikt är fortfarande är det är tråkigt eftersom det skapar en anonymitet gentemot mig som kund som är något som blir mer och mer vanligt i samhället (kanske pga alla dårar).
 

Mike@GOT

Medlem
Lite OT men officiellt är inte liktydigt med offentligt. I detta fall så är incheckningspersonalen någon som utåt (officiellt) företräder ett företag (direkt groundhandling företaget och indirekt flygföretaget). Något som är officiellt kan ju vara offentligt (eftersom det är ute i det öppna), men en offentlig institution tolkar jag ju mer som en myndighet (men det kan ju vara min tolkning) och då faller ju ett groundhandling bolag inte inom den definitionen (såvida det inte nu skulle vara ett statligt bolag då det kan bli lite oklart).

Och vad gäller registreringen så menar jag ju att det kan vara vad som helst. Det behöver ju inte vara någon som du möter vid själva incheckningen där någon registrerar i en dator, utan den personen som står och säger om du får gå till businessdiskarna eller till de vanliga diskarna.

Men nu blev det lite långt från diskussionens start. Jag vill fortfarande säga att min åsikt är att det är opersonligt att personal som är ett företags (eller liknande) ansikte utåt inte kan stå med sina namn. Det känns lite som att de vill bygga upp en vägg av anonymitet som de sedan kan skydda sig bakom för att aldrig kunna bli ifrågasatt. Och att det företaget som man jobbar åt inte tar hot och våld på arbetsplatsen på allvar (vilket de måste enl. lag) är fruktansvärt!

Då förstår jag vad du menar, tack för förklaringen - även om jag inte håller med om det sista stycket.
 

toer00

Medlem
Men dom lärde sig lite hyfs och vett ombord på en segelbåt i Västindien...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Toppen