Senaste nytt

Är det verkligen så här illa för personalen på Arlanda?

D

Deleted member 4140

Guest
Jag körde också utan namn bricka då jag jobba natt inom service industrin, blev mordhotad kanske 10x av folk som själv hade orsakat felen och som tyckte att jag skulle lösa det:)

Nuförtiden så kan du ju hitta en super lätt på sociala medier och om personen i fråga heter Greta pärlborge så tror jag nog inte att det blir svårt att hitta rätt person om du verkligen vill.
 

Mike@GOT

Medlem
Därför om du gör något fel så måste jag som kund kunna ges möjligheten att anmäla det och då måste jag veta vem du är. Om någon under en dispyt frågar vad du heter skulle du då svara, eller visa badgen? Man kan dra paralleller... Är det ok att tex. vårdpersonal är anonyma? Eller kanske poliser? Eller domare? Är du en person som officiellt företräder en institution så anser jag att du ska vara "spårbar" (och nu menar jag inte på google).

Fast det är en skillnad mellan att kunna identifiera sig och att gå omkring med sin badge fullt synlig. Ingen av de yrkesgrupper du nämner förutom möjligen vårdpersonal gör så. Om du anser dig ha blivit felaktigt behandlad kontaktar du rimligtvis flygbolaget och nämner vilken flight, datum och tid som är aktuell och så kan man spåra vilka som jobbade då. Kör bussen förbi dig på hållplatsen antecknar du fordonsnumret, vill du ge positiv feedback till personalen på ett flygplan kontaktar du flygbolaget i efterhand, etc.

Det finns en anledning till att personer som företräder vad du kallar för "offentliga institutioner" försöker att skydda sina identiteter så gott det går. Jag vill åtminstone inte ha fler passagerare som ringer hem till mig mitt i natten och skriker att jag minsann aldrig ska få åka på semester eftersom de inte fick det, eller få ett "I have noted your name and I will never ever forget who you are" upptryckt i ansiktet. Kanske ändrar du åsikt när du har råkat ut för detsamma.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Fast det är en skillnad mellan att kunna identifiera sig och att gå omkring med sin badge fullt synlig. Ingen av de yrkesgrupper du nämner förutom möjligen vårdpersonal gör så. Om du anser dig ha blivit felaktigt behandlad kontaktar du rimligtvis flygbolaget och nämner vilken flight, datum och tid som är aktuell och så kan man spåra vilka som jobbade då. Kör bussen förbi dig på hållplatsen antecknar du fordonsnumret, vill du ge positiv feedback till personalen på ett flygplan kontaktar du flygbolaget i efterhand, etc.

Det finns en anledning till att personer som företräder vad du kallar för "offentliga institutioner" försöker att skydda sina identiteter så gott det går. Jag vill åtminstone inte ha fler passagerare som ringer hem till mig mitt i natten och skriker att jag minsann aldrig ska få åka på semester eftersom de inte fick det, eller få ett "I have noted your name and I will never ever forget who you are" upptryckt i ansiktet. Kanske ändrar du åsikt när du har råkat ut för detsamma.

"I have noted your name and I will never ever forget who you are" är ju en klassiker, och den blir aldrig gammaL.
 

Treo

Medlem
Vill man anmäla någon ur personalen för att (man upplever att) den faktiskt gjort fel går det väl alldeles utmärkt att ange förnamn, ev beskrivning och tidpunkt för det inträffade. Om bolaget tar dig (och sig själva) på allvar kan de med lätthet följa upp.
Jag tycker alltså att servicepersonal ska ha synlig namnbricka med förnamn, kanske någon ID-kod?
 

Myggan

Medlem
Det blir registrerat i systemen vem det är som gör olik saker. Så är det någon otrevlig så kan flygbolagen se vem som har checkat in. Samt så blir det lagrat vem som är på jobb, samt vem som är på vilket bolag, så med beskrivning av hur nån ser ut så är det ganska lätt att lista ut vem det är som har gjort nåt.
 

Mike@GOT

Medlem
Vill man anmäla någon ur personalen för att (man upplever att) den faktiskt gjort fel går det väl alldeles utmärkt att ange förnamn, ev beskrivning och tidpunkt för det inträffade. Om bolaget tar dig (och sig själva) på allvar kan de med lätthet följa upp.
Jag tycker alltså att servicepersonal ska ha synlig namnbricka med förnamn, kanske någon ID-kod?

Ja, de gånger någon har velat ha mitt namn i just anmälningssyfte har jag gett dem mitt badgenummer.

Det blir registrerat i systemen vem det är som gör olik saker. Så är det någon otrevlig så kan flygbolagen se vem som har checkat in. Samt så blir det lagrat vem som är på jobb, samt vem som är på vilket bolag, så med beskrivning av hur nån ser ut så är det ganska lätt att lista ut vem det är som har gjort nåt.
Precis.
 

thsred

Medlem
... "offentliga institutioner" ...

Vet inte om jag skrev det. Incheckningspersonal är ju inte en "offentlig institution".Den är högst privat. Personligen så visar jag mitt namn på jobbet, men har jag sett till att mitt telefonnummer inte går att söka fram.

Och är det så att personal blir hotad så hoppas jag att det företag som den personen jobbar för tar det på allvar och polisanmäler.
 

thsred

Medlem
Det blir registrerat i systemen vem det är som gör olik saker. Så är det någon otrevlig så kan flygbolagen se vem som har checkat in. Samt så blir det lagrat vem som är på jobb, samt vem som är på vilket bolag, så med beskrivning av hur nån ser ut så är det ganska lätt att lista ut vem det är som har gjort nåt.

Är inte alltid säkert att den personen gör något som registreras.
 

Mike@GOT

Medlem
Vet inte om jag skrev det. Incheckningspersonal är ju inte en "offentlig institution".Den är högst privat. Personligen så visar jag mitt namn på jobbet, men har jag sett till att mitt telefonnummer inte går att söka fram.
Fast du antydde ju det...
Är du en person som officiellt företräder en institution så anser jag att du ska vara "spårbar" (och nu menar jag inte på google).

Är inte alltid säkert att den personen gör något som registreras.
I alla de check-in-system som jag känner till så registreras precis allt någon gör med en bokning, passagerare, etc - och vem som gör det. Ta Altéa till exempel, som är ett system som är utvecklat av Amadeus. Det loggar precis allt jag gör; vad, när, hur, med vem, etc. Och med tanke på att väldigt många flygbolag (t.ex. många i *A) använder det så vill jag ändå hävda att spårbarheten är god. Men det är klart, du har rätt i att det inte alltid är säkert. :)
 
Toppen