Senaste nytt

Är det verkligen så här illa för personalen på Arlanda?

Flood

Medlem
Inte helt ovanligt i USA att det skyltas med att 'abuse etc mot personalen will not be tolerated'.
 

Moco

Medlem
Därför om du gör något fel så måste jag som kund kunna ges möjligheten att anmäla det och då måste jag veta vem du är. Om någon under en dispyt frågar vad du heter skulle du då svara, eller visa badgen? Man kan dra paralleller... Är det ok att tex. vårdpersonal är anonyma? Eller kanske poliser? Eller domare? Är du en person som officiellt företräder en institution så anser jag att du ska vara "spårbar" (och nu menar jag inte på google).

Fast det är väl att hårddra det? Finns nog inget som säger att personal måste ha badge/namn synligt mot gemene man på det sättet. Visst är det trevligt om personal i yttre tjänst har en namnbricka, men det är knappast för att folk ska anmäla varandra till höger och vänster för påstådda övergrepp. Den typen av situationer när det kommer till flygplatser måste ju vara försvinnande få, och det blir ju fel att jämföra med en polisman som har en annan typ av tjänsteutövning.
 

thsred

Medlem
Fast det är väl att hårddra det? Finns nog inget som säger att personal måste ha badge/namn synligt mot gemene man på det sättet. Visst är det trevligt om personal i yttre tjänst har en namnbricka, men det är knappast för att folk ska anmäla varandra till höger och vänster för påstådda övergrepp. Den typen av situationer när det kommer till flygplatser måste ju vara försvinnande få, och det blir ju fel att jämföra med en polisman som har en annan typ av tjänsteutövning.

Varför tycker du då att en polisman behöver det? Spelar väl ingen roll vem det är i så fall?
Känns som att de som inte vill visa namn döljer något, som att de inte kan stå för vem de är och vad de gör. Och dessutom så blir allt opersonligt. Men å andra sidan kanske det är det som är meningen, men då tycker jag det ska gälla även för polismannen. Man får se dem som hela poliskåren och inte som en individ.
 

palmen

Moderator
Varför tycker du då att en polisman behöver det? Spelar väl ingen roll vem det är i så fall?
Känns som att de som inte vill visa namn döljer något, som att de inte kan stå för vem de är och vad de gör. Och dessutom så blir allt opersonligt. Men å andra sidan kanske det är det som är meningen, men då tycker jag det ska gälla även för polismannen. Man får se dem som hela poliskåren och inte som en individ.
Poliser är väl dock ett nummer på hjälmen?
Kanske ska börja med det på incheckningsagenter också, då kan du klaga på att 5426358 gjorde ett dåligt jobb.
 

Dr. Miles

Expert
Varför tycker du då att en polisman behöver det? Spelar väl ingen roll vem det är i så fall?
Känns som att de som inte vill visa namn döljer något, som att de inte kan stå för vem de är och vad de gör. Och dessutom så blir allt opersonligt. Men å andra sidan kanske det är det som är meningen, men då tycker jag det ska gälla även för polismannen. Man får se dem som hela poliskåren och inte som en individ.
Nu är det off topic men många myndigheter i världen använder identifikationsnummer på brickan/skylten istället med riktiga namn.
T ex immigration i Kina och i Thailand.

Om man vill klaga något om berörd tjänstman kan man ange identifikationsnumret till myndigheten så de kan ta reda på vem det var.
Samtidigt behöver de inte visa sitt namn så att de (eller deras anhöriga) slipper att utsättas hot av obehöriga människor.
 

thsred

Medlem
Poliser är väl dock ett nummer på hjälmen?
Kanske ska börja med det på incheckningsagenter också, då kan du klaga på att 5426358 gjorde ett dåligt jobb.
:)

Ja absolut. Det värsta är ju faktiskt ändå inte att man inte kan klaga, utan att allt överallt ska vara så opersonligt. Men det verkar inte vara någon annan som tycker det är tråkigt. Om du inte kan visa ditt namn så står du ju inte riktigt heller för vad du gör och säger. Så när alla klagar på att SAS kundtjänst är anonym bakom telefonluren är det dåligt, men när incheckningspersonalen är anonym i sitt tjänsteutförande så är det ok...

Sedan så måste man definitivt ta alla hot på allvar och åtala dem som gör det. För de som utför sina uppdrag ska vara skyddade.
 

palmen

Moderator
:)

Ja absolut. Det värsta är ju faktiskt ändå inte att man inte kan klaga, utan att allt överallt ska vara så opersonligt. Men det verkar inte vara någon annan som tycker det är tråkigt. Om du inte kan visa ditt namn så står du ju inte riktigt heller för vad du gör och säger. Så när alla klagar på att SAS kundtjänst är anonym bakom telefonluren är det dåligt, men när incheckningspersonalen är anonym i sitt tjänsteutförande så är det ok...

Sedan så måste man definitivt ta alla hot på allvar och åtala dem som gör det. För de som utför sina uppdrag ska vara skyddade.
Kan förstå att man inte vill skylta med sitt namn om man råkar ut för hot mm utanför jobbet. Att passagerare söker upp en i hemmet dagen efter och liknande som det rapporterats om ovan.
 

Gearup

Medlem
Vet att man på en hamburgerrestaurang gjorde så att man lade alla namnbrickor i en burk för att sen dra ett namn som man fick för dagen. Rätt smart sätt att få det att vara personligt utan att personen kan spåras eller trakasseras. Dock blir det svårt om Lovisa får skit för något Linnea gjorde :p detta uppstod till följd av att ett grabbgäng ropade en tjejs namn som blev obekväm av det. Sen när de bytte skyltar tänkte inte tjejen på det eftersom de ropade efter någon annan tjej om man säger så. Har man stammisar som märker att man byter namn blir det iofs genomskinligt. :)
 

thh

Medlem
Jag skulle checka in på T5 under SAS strejken - klockan 19-20 eller något liknande - och därefter gå genom säkerhetskontrollen. Man hade kunnat förvänta sig att det var ganska få människor där.

Det var det också. Men nästan all säkerhetspersonal hade omdirigerats till SAS kunddisk. Det tog 1h eller något att komma igenom säkerhetskontrollen på kvällen när hälften av flygen var inställda. Så jag kan nog tänka mig att det blir en del hot.
 
Toppen