Senaste nytt

Är det verkligen så här illa för personalen på Arlanda?

AABack2ARN

Medlem
I det nya Sverige verkar det bli allt mer problem av denna sort. Har inget problem med det i t.ex. England (har visserligen inte sett det på just någon flygplats), eftersom rättsystemet tar det på allvar och påföljderna är ordentliga. I Sverige tjänar det nog inte något till då polis och åklagare förmodligen bjuder förövaren på kaffe och tårta. De lär väl inte ens få kameraövervaka området ordentligt, så bevisläget är väl knapert när det händer? Dock trist utveckling och att dessa skyltar ska behövas överhuvudtaget.

Är ganska övertygad om att jag sett denna typ av skyltar på Heathrow. Inte minst i säkerhetskontrollerna men även vid service disken och incheckningsdiskarna.

Hot och våld är regelbundet förekommande. När jag jobar i check-in har jag min badge vänd inåt så att ingen kan se min identitet, och det är av en anledning... På airside gäller andra regler dock, så där måste den vara synlig.

Tyvärr förstår jag dig men tycker att det är mycket otrevligt/olyckligt när personer i "maktposition" - som faktiskt incheckningspersonal kan befinna sig i - gör sig anonyma.
 
De lär väl inte ens få kameraövervaka området ordentlig
Jag trodde flygplatser var rejält kameraövervakade. Jag är intresserad av hur vi övervakad. Så hade uppskattat om du kan länka till en källa som påvisar just detta, att kameraövervakningen på Arlanda är bristfällig på grund av nej från länsstyrelsen!
 

Mike@GOT

Medlem
Jag trodde flygplatser var rejält kameraövervakade. Jag är intresserad av hur vi övervakad. Så hade uppskattat om du kan länka till en källa som påvisar just detta, att kameraövervakningen på Arlanda är bristfällig på grund av nej från länsstyrelsen!

Flygplatser är absolut inte rejält kameraövervakade enligt mina observationer - inte den jag arbetar på i alla fall. I ett område som är en ganska stor yta finns det en enda kamera som i och för sig kan fjärrstyras. Vid passiv användning är risken dock stor att incidenter eller händelser missas eftersom det sker utanför bild.
 
Last edited:

Moco

Medlem
Jag trodde flygplatser var rejält kameraövervakade. Jag är intresserad av hur vi övervakad. Så hade uppskattat om du kan länka till en källa som påvisar just detta, att kameraövervakningen på Arlanda är bristfällig på grund av nej från länsstyrelsen!

Jag delar inte uppfattningen om att det är rejält kameraövervakat på Arlanda. Jag behöver inte några papper från Länsstyrelsen för att genom egna observationer kunna konstatera att flertalet svenska flygplatser saknar kameraövervakning liknande den som finns på utländska. Det är väl troligt att denna begränsade övervakning beror på såväl myndigheter ovilja att kameraövervaka som en generell svensk naivitet. Jag tycker heller inte att det är rimligt att personlig integritet på platser som flygplatser är viktigare än upprätthållande av säkerhet. För mig skulle det vara helt i sin ordning med videupptagning vid check-in också. Däremot finns det säkert fler kameror på just Arlanda än på många andra platser i Sverige. Men sett till andra västerländska flygplatser är det säkert försvinnande få.
 

Agö

Medlem
Är ganska övertygad om att jag sett denna typ av skyltar på Heathrow. Inte minst i säkerhetskontrollerna men även vid service disken och incheckningsdiskarna.
Oh ja, och inte bara på flygplatser. Tuben är fullspäckad med små arga lappar med hot om Penalty och Prosecution vid hot.
 

Moco

Medlem
Bättre förr då man hade värstingresor istället för kaffe och tårta?


På 80- och 90-talet skickades unga kriminella, så kallade "värstingar", ut i världen på båtresor, istället för att låsas in på institutioner
Den kontroversiella behandlingsformen stack i ögonen eftersom destinationerna går till länder som oftast förknippas med semester och lata dagar.

Nej, absolut inte. Men det blev säkert tårta på de resorna också...det verkar ligga medelsvensson (och politiker framförallt) nära hjärtat att premiera delinkventer. Om något visar det väl mer på den mentalitet som på sätt och vis lamslår Sverige idag; en dimmig insikt och ovilja att stävja brottslighet. Resultatet blir dessa skyltar, allt jobbigare flygresor etc. Före 2001 var det ju en fröjd.

Sedan ska man ju dock inte glömma att det är få flygbolag som verkar jobba för att underlätta resandet. Janne C's frontlinje-tänk är som bortblåst när bolagen ska jaga in varenda krona, och få resenärer vill betala för service. Hot och våld är ju aldrig acceptabelt, men kanske blir friktionsytan extra tydlig i incheckningen...och det lär nog inte minska.
 

Gearup

Medlem
Fattar inte vad det ska vara för nytta att hota och slå folk. Tragiskt att man ens ska behöva sätta upp lappar som påvisar åtal om så sker. Visst att det är så att man är frustrerad och vill få ut ilska mot systemet eller liknande men det lär ju inte förbättra situationen. Man förlänger bara en eventuell "chain of anger"...
 

Moco

Medlem
Oh ja, och inte bara på flygplatser. Tuben är fullspäckad med små arga lappar med hot om Penalty och Prosecution vid hot.

Jag har inte tänkt på det på just LHR, som jag passerar varje vecka, men ska kolla igen. Att de sitter i tunnelbanan tycker jag är bra. Att de sedan kameraövervakar såväl tåg som stationer underlättar ju. Känner mig långt säkrare i London än i lokaltrafiken i Stockholm eller Göteborg.
 

thsred

Medlem

Därför om du gör något fel så måste jag som kund kunna ges möjligheten att anmäla det och då måste jag veta vem du är. Om någon under en dispyt frågar vad du heter skulle du då svara, eller visa badgen? Man kan dra paralleller... Är det ok att tex. vårdpersonal är anonyma? Eller kanske poliser? Eller domare? Är du en person som officiellt företräder en institution så anser jag att du ska vara "spårbar" (och nu menar jag inte på google).
 
Toppen