Senaste nytt

Är det verkligen så här illa för personalen på Arlanda?

Myggan

Medlem
Det är ganska vanligt att det skjer. Mest hot, våld är inte så vanligt som jag har hört om.

* Passageraren måste betala extra (biljett utan bagage, övervikt eller kommer sent och måste köpa nya biljetter)

* Passageraren får inte resa ( kommer försent, är full, röker inne i terminalen eller hotar personalen)

* Bagagen är borta

* Vi kan inte hjälpa de för att de reser med ett annat bolag

* Flyget är försenat eller inställt

Det är de vanligaste anledningarna. Vissa flygbolag har som policy att om det går får långt med hot, så blir de svartlistade från att resa med de, men inte alla har det och olika bolag har olika regler på vad för långt är. Har varit med om att en passagerare blivit väldigt otrevlig för att jag frågade om han reste i businessclass, så det är mycket olika saker som folk blir upprörda över.
Har haft kollegor som blivit nerslagna och kollegor som har fått passagerare hemma dagen efter. Så jag går också med id-kortet inåt, og upp och ner, så inte folk ska se mig. På min flygplats så är det ingen som säger nåt om det, så länge jag visar fram det till väktarna, och skulle de göra det så skyller man bara på att kortet måste ha vänt sig om (vi använder nyckelband runt halsen)
 

Sahlen

Medlem
Har varit med om att en passagerare blivit väldigt otrevlig för att jag frågade om han reste i businessclass, så det är mycket olika saker som folk blir upprörda över.
Reste hen i Business eller inte? Undrar över vad man blir arg över för en sån fråga.
 

Myggan

Medlem
Ja, det gjorde han. Och hade guldkort. Men folk går i fel kö hela tiden, så när jag är på golvet så frågar jag alla som kommer till den kön.
 

ulagun

Medlem
Ganska roande incident på CDG januari för några år sedan. Hade kommit ca. 5 centimeter snö.
Med franska mått mätt snöstorm med totalt kaos som följd.
Väntade tåligt på vårt enormt försenade CPH flyg. Intill avgång til Milano. Ropades ut för avgång men precis innan påsläpp kom contraorder 'cancelled"
Reaktionen lät inte vänta på sig. Typexempel på sydländskt temperament.
Slutade med fullt slagsmål mellan flera manliga pax samt stackars markpersonalen. Gendarmer med ylande visselpipor kom springande.
För sig tragiskt uppträdande, men för oss tålmodiga nordbor intill väldigt underhållande.
Slutade med att några manliga pax släpades iväg som till följd att deras fruar/barn fullständigt fick frispel, gråt, skrik och tjut.
Fick aldrig uppleva slutet eftersom vi då började boarda.
 

Homer

Medlem
I det nya Sverige verkar det bli allt mer problem av denna sort. Har inget problem med det i t.ex. England (har visserligen inte sett det på just någon flygplats), eftersom rättsystemet tar det på allvar och påföljderna är ordentliga. I Sverige tjänar det nog inte något till då polis och åklagare förmodligen bjuder förövaren på kaffe och tårta. De lär väl inte ens få kameraövervaka området ordentligt, så bevisläget är väl knapert när det händer? Dock trist utveckling och att dessa skyltar ska behövas överhuvudtaget.


Bättre förr då man hade värstingresor istället för kaffe och tårta?


På 80- och 90-talet skickades unga kriminella, så kallade "värstingar", ut i världen på båtresor, istället för att låsas in på institutioner
Den kontroversiella behandlingsformen stack i ögonen eftersom destinationerna går till länder som oftast förknippas med semester och lata dagar.
 
Toppen