Senaste nytt

Är det vanligt att namn förkortas på biljetter?

agehall

Medlem
I USA måste du bara se till att initial på förnamn finns med. I mitt fall har jag ett långt efternamn vilket ofta förkortas. I ett fall förkortades förnamnsinitialen bort, ingen rolig upplevelse i säkerhetskontrollen.

Se bara till att du har två kreditkort där namnet stavad som på biljetten så är det inga som helst problem. Alla vet väl att kreditkort är bättre än legitimation i USA..? ;)
 

NotRyan

Medlem
Jag har, i det närmaste, gett upp med det här namneländet, eftersom jag har mitt mellannamn som tilltalsnamn.

Bokar jag resor utanför Europa gör jag det med mitt "riktiga" förnamn, och har tilltalsnamnet som mellannamn. Då funkar givetvis ingen poängregistrering, så det blir alltid till att efterregistrera på interkontinentala *A-flighter (eftersom mitt *A-kort är utställt i mitt tilltalsnamn)

Inom OW tänkte jag till lite, så mitt BAEC står i mitt riktiga förnamn, vilket gör att jag alltid flyger med "fel" namn.

Inget ont som inte har något gott med sig dock, eftersom vi är flera i familjen med samma för- och efternamn kan det ju uppstå möjligheter att utnyttja varandras biljetter vid behov :)

Jag heter "Nicht Njet Not Ryan", men reser alltid under namnet "Not Ryan" även till USA. Det har aldrig varit några problem.....

EDIT: Jo, det skulle det nog bli om det verkligen stod Not Ryan på biljetten, haha.... :D
 

flum

Medlem
Jag har helt bortsett från mitt ena förnamn i 25 års tid vid USA-resor och måste haft en fruktansvärd tur då jag aldrig drabbats av några som helst problem pga detta.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, men i just detta fall stod bara efternamn på boardingkortet. Alla andra gånger brukar det vara Efterna/F, om jag heter Förnamn Efternamn. På boardingkortet stod alltså bara Efternamn. I Security tyckte dom INTE om detta, blev totalgranskning med gummihandskar och så.
 

SFC

Medlem
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, men i just detta fall stod bara efternamn på boardingkortet. Alla andra gånger brukar det vara Efterna/F, om jag heter Förnamn Efternamn. På boardingkortet stod alltså bara Efternamn. I Security tyckte dom INTE om detta, blev totalgranskning med gummihandskar och så.
Jag förstår att du inte förstår, för nu förstår jag dig! Jag tolkade dig som att man måste ha med initial på alla förnamn/mellannamn etc. Nu inser jag att i ditt fall var det precis tvärtom.
 

Gus

Medlem
Jag har bokat en resa med Air France till Geneve från Arlanda i ekonomi. Jag har visst råkat byta plats på mitt för och efternamn i bokningen ser jag, var trött när jag bokade. Kommer det ställa till problem tror ni? Air France vill ha 605 kr för att byta plats på mina namn.
 

fcx

Medlem
Jag har bokat en resa med Air France till Geneve från Arlanda i ekonomi. Jag har visst råkat byta plats på mitt för och efternamn i bokningen ser jag, var trött när jag bokade. Kommer det ställa till problem tror ni? Air France vill ha 605 kr för att byta plats på mina namn.

Inom schengen är det ingen som bryr sig. Väldigt sällan någon ber om ID när man flyger. Ännu mer sällan någon som faktiskt kollar ID.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Kan det ställa till problem? Ja. Är det troligt? Nej. Skulle jag orka bry mig? Knappast.

Sov du lugnt med dina namn omkastade.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

011430121

Medlem
Väldigt sällan någon ber om ID när man flyger. Ännu mer sällan någon som faktiskt kollar ID.
I lördags när jag skulle flyga från LIN så var det ID koll.

Jag upptäckte att jag hade glömt mina ID handlingar redan vid incheckningen till hotellet dagen före.
Var orolig om man skulle behöva visa ID på flygplatsen.

Vid boarding så ville de se ID med foto, jag sa att jag inte kunde hitta mitt ID och fick ställa mig vid sidan. Efter 30 sekunder kommer stationschefen upp från maskinen (jag trodde att alla stationschefer var bortrationaliserade)
Hon frågade om jag hade två saker med mitt namn på, det var inga problem var bara att visa Diners med EBD och då sa hon det räcker, sedan var det bara att gå ombord.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen