Senaste nytt

Är det värt att skaffa Best Western Diamond?

Det brukar vara enkelt att statusmatcha till Diamond via tex Club Carlson gold, som du skulle kunna matcha från EB Gold om du har det. Men som övriga säger, det spelar liten roll vilken status du har.

Är det något speciellt telefonnr/mail man ska kontakta BW om man vill prova att stausmatcha? Är SAS Guld och har redan Club Carlson Gold via statusmatch.

Är i dag inte BW medlem men ska ev. lägga 3-4 nätter per vecka på BW från och med januari och då kan det ju vara värt lite när det är det mest prisvärda alternativet. Om jag räknat rätt så kommer jag vid 3 nätter per vecka snitta antingen 13000 BW poäng (som diamond)eller 7600 SAS poäng per månad. Tycker BW rewardsida är lite rörig och kan inte riktigt se vad man får för sina poäng förutom på Svenska hotell. Någon som har erfarenhet hur mycket värde det är i BW poängen eller kan man lika gärna köra EB? Får en hel drös EB poäng genom shopping/flyg/coop varje månad så finns ju fördelar med att ha allt samlat.
 
Är det något speciellt telefonnr/mail man ska kontakta BW om man vill prova att stausmatcha? Är SAS Guld och har redan Club Carlson Gold via statusmatch.

Är i dag inte BW medlem men ska ev. lägga 3-4 nätter per vecka på BW från och med januari och då kan det ju vara värt lite när det är det mest prisvärda alternativet. Om jag räknat rätt så kommer jag vid 3 nätter per vecka snitta antingen 13000 BW poäng (som diamond)eller 7600 SAS poäng per månad. Tycker BW rewardsida är lite rörig och kan inte riktigt se vad man får för sina poäng förutom på Svenska hotell. Någon som har erfarenhet hur mycket värde det är i BW poängen eller kan man lika gärna köra EB? Får en hel drös EB poäng genom shopping/flyg/coop varje månad så finns ju fördelar med att ha allt samlat.
Pröva BWR.service@bestwestern.com
 

olo

Medlem
Är det något speciellt telefonnr/mail man ska kontakta BW om man vill prova att stausmatcha? Är SAS Guld och har redan Club Carlson Gold via statusmatch.
Läs mer och ansök på: Status Match
Är i dag inte BW medlem men ska ev. lägga 3-4 nätter per vecka på BW från och med januari och då kan det ju vara värt lite när det är det mest prisvärda alternativet. Om jag räknat rätt så kommer jag vid 3 nätter per vecka snitta antingen 13000 BW poäng (som diamond)eller 7600 SAS poäng per månad. Tycker BW rewardsida är lite rörig och kan inte riktigt se vad man får för sina poäng förutom på Svenska hotell. Någon som har erfarenhet hur mycket värde det är i BW poängen eller kan man lika gärna köra EuroBonus?
Det här en bra fråga! Kanske värd en egen tråd?

I Sverige är det generellt generösare att ta ut BW-nätter, medan motsvarande hotell i Europa har en högre nivå. På vissa orter går det inte. Jag hade en plan om att tömma kontot vid min Hongkong-resa, men vid inget BW-hotell där gick det att betala med poäng. Det är lite lurigt eftersom varje hotell är privat, så har de rätt stora frihetsgrader.

Vanligtvis kostar hotellen mellan 16'000 och 32'000 i jämna 4'000 hopp (16-20-24-28-32). Det finns de som kostar 8' och 12' också, men det är sådana som du inte vill bo på. ;) men jag tror inget kostar med än 36'.
Enklaste är att titta på några hotell som du skulle kunna tänka dig att använda poängen på. Finns det lediga rum? Tar de emot poäng? Känns beloppet skäligt?
Får en hel drös EuroBonus poäng genom shopping/flyg/coop varje månad så finns ju fördelar med att ha allt samlat.
Om du vill använda BW-poängen till att bo på hotell i Sverige, så tror jag det är klokare att skicka COOP-poäng till Nordic Choice och bo där istället. Så kan BW-poängen gå till SAS. Vill du använda BW-poängnen till att bo i världen finns det goda skäl att räkna på det.
 
Tusen tack för bra svar och du har rätt att det kanske blev lite off topic, Någon som vill flytta eller vet om det finns en tråd där denna fråga passar bättre?

Läs mer och ansök på: Status Match

Det här en bra fråga! Kanske värd en egen tråd?

I Sverige är det generellt generösare att ta ut BW-nätter, medan motsvarande hotell i Europa har en högre nivå. På vissa orter går det inte. Jag hade en plan om att tömma kontot vid min Hongkong-resa, men vid inget BW-hotell där gick det att betala med poäng. Det är lite lurigt eftersom varje hotell är privat, så har de rätt stora frihetsgrader.

Vanligtvis kostar hotellen mellan 16'000 och 32'000 i jämna 4'000 hopp (16-20-24-28-32). Det finns de som kostar 8' och 12' också, men det är sådana som du inte vill bo på. ;) men jag tror inget kostar med än 36'.
Enklaste är att titta på några hotell som du skulle kunna tänka dig att använda poängen på. Finns det lediga rum? Tar de emot poäng? Känns beloppet skäligt?

Om du vill använda BW-poängen till att bo på hotell i Sverige, så tror jag det är klokare att skicka COOP-poäng till Nordic Choice och bo där istället. Så kan BW-poängen gå till SAS. Vill du använda BW-poängnen till att bo i världen finns det goda skäl att räkna på det.
 
ytterligare en (dum) fråga. om man är BW diamond men väljer att kreditera mot SAS får man fortfarande diamondförmånerna men inte poängen? t.ex 100 kr checken
 

Homer

Medlem
Bästa värdet för poängen får man i USA, t.ex. vid nationalpark under högsässong, fast de ska ju införa
dynamic pricing och ta bort sådana möjligheter.

Även om man väljer miles så antar jag att man får 250 BW poäng om man fyller i det här Survey efter varje vistelse.
 

Chris81

Medlem
ytterligare en (dum) fråga. om man är BW diamond men väljer att kreditera mot SAS får man fortfarande diamondförmånerna men inte poängen? t.ex 100 kr checken

Tyvärr får du inte några diamond-förmåner om du reggar poängen till Eurobonus. Jag bor på BW regelbundet i tjänsten och använde tidigare mitt diamond-kort, främst för att få restaurangchecken. När antalet EB-poäng per natt dubblades för ett tag sedan till 600 poäng så valde jag att gå över till att använda SAS-kortet istället.

Tycker dock inte att BW Diamond är helt värdelöst. Man får bra med extra poäng (som kan användas till t ex presentkort på mediamarkt), restaurang-voucher, ofta frukt och godis på rummet och ibland rumsuppgradering. Inte helt fel med tanke på hur enkelt det är att status-matcha sig till denna nivå.

Vissa förmåner har man tillgång till även som Eurobonus-medlem, t ex så kan man få rumsuppgradering som silver och late checkout som guld. Ingen aning om hur det funkar i praktiken dock - någon som har testat?. SAS(En)
 
Toppen