Senaste nytt

Är det värt 40000 eurobonuspoäng att uppgradera Indien-biljetter till businessklass?

Tack för era svar.

Hmm.... du betalar hellre 80,000 poäng och ca 4,000 SEK i skatter och avgifter för en biljett som inte ger några poäng/miles, än 8500 SEK för en vanlig biljett som iaf ger lite intjäning??
Måste hålla med FCT. Alla tycker och tänker olika, men om det var min resa så hade awarden avbokats omgående. Eftersom du betalar skatter och inte har någon intjäning så blir det extra tydligt att det är en förlustaffär. För 80000 poäng kan man ha betydligt roligare tycker jag.
En Indien-resa "ska" kosta ca 4000-4500 SEK t o r om man bokar i god tid. Inget enskilt flygbolag hade tider som passade mig på både utresan och hemresan och därför måste jag mixa flygbolag och det är därför det blir så dyrt. Biljetterna var således inte dyra eftersom det var bra bokningsklasser som gav mycket miles utan för att jag måste resa dit med ett flygbolag och hem med ett annat. För 8500 SEK hade det blivit 25% intjäning hos British Airways (som jag f ö inte bryr mig om att samla poäng hos längre) på utresan och 25% intjäning hos Austrian eller Lufthansa på hemresan. Jag värderar en Eurobonuspoäng till 5 öre och 80000 poäng är alltså värt 4000 SEK för mig. Genom att boka en bonusresa istället sparade jag ca 5433 SEK (skatterna och avgifterna uppgick till 3067 SEK) och därför tyckte jag det var en bra affär.
 
F

FCT

Guest
Tack för era svar.



En Indien-resa "ska" kosta ca 4000-4500 SEK t o r om man bokar i god tid. Inget enskilt flygbolag hade tider som passade mig på både utresan och hemresan och därför måste jag mixa flygbolag och det är därför det blir så dyrt. Biljetterna var således inte dyra eftersom det var bra bokningsklasser som gav mycket miles utan för att jag måste resa dit med ett flygbolag och hem med ett annat. För 8500 SEK hade det blivit 25% intjäning hos British Airways (som jag f ö inte bryr mig om att samla poäng hos längre) på utresan och 25% intjäning hos Austrian eller Lufthansa på hemresan. Jag värderar en Eurobonuspoäng till 5 öre och 80000 poäng är alltså värt 4000 SEK för mig. Genom att boka en bonusresa istället sparade jag ca 5433 SEK (skatterna och avgifterna uppgick till 3067 SEK) och därför tyckte jag det var en bra affär.
Haha "ska" det kosta så mycket? Det var dagens roligaste påstående.

I första inlägget skriver du att du vet att boka ekonomibiljett för poäng är en dålig affär. Nu skriver du att det är en bra affär. Snurrigt.
 
F

FCT

Guest
Njae, vad jag menar är vad som är rimligt.


Det finns olika nivåer av bra :)
Vad som är rimligt för dig behöver inte vara det för resten?
För mig är det inte rimligt att betala 4000 SEK för en biljett till Indien. Lägg på en faktor 2-4 så får du vad jag normalt sett betalar för det, men så åker jag normslt ut söndag eller måndag och hem torsdag, fredag eller lördag.
 
På utresan kan jag välja mellan att byta plan i Frankfurt, Milano, Birmingham, London Heathrow eller Zurich OCH Milano. Är något av dessa alternativ betydligt bättre än de andra? T ex, finns det en extra fin lounge någonstans (jag har Eurobonus guld och resan blir ju i business class) eller blir skatterna och avgifterna betydligt billigare för ett visst alternativ? Jag vet att det finns en tråd som handlar om hur man beräknar skatterna och avgifterna i ITA Matrix, men det verkar inte stämma, min ekonomiklassbiljett blev över 1000 SEK billigare än ITA Matrix visade.
 
F

FCT

Guest
På utresan kan jag välja mellan att byta plan i Frankfurt, Milano, Birmingham, London Heathrow eller Zurich OCH Milano. Är något av dessa alternativ betydligt bättre än de andra? T ex, finns det en extra fin lounge någonstans (jag har Eurobonus guld och resan blir ju i business class) eller blir skatterna och avgifterna betydligt billigare för ett visst alternativ? Jag vet att det finns en tråd som handlar om hur man beräknar skatterna och avgifterna i ITA Matrix, men det verkar inte stämma, min ekonomiklassbiljett blev över 1000 SEK billigare än ITA Matrix visade.
Frankfurt och London har bäst urval och standard på lounger för *G.
 
Förresten, jag har ett Priority Pass också, ifall det möjligtvis finns någon exceptionell tredjepartslounge i någon av städerna.

Frankfurt och London har bäst urval och standard på lounger för *G.
Om jag har förstått det rätt så är det Uniteds lounge på Heathrow och Lufthansas Senator lounge i Frankfurt som gäller i så fall, eller hur?
 

Morgan

Medlem
Är det samma flygplanstyp på samtliga destinationer? Annars är det väl värt att kolla vilken destination som har bäst business class-kabin, eller om du vill flyga någon särskild typ av kabin (typ övervåning på 747:)
 
Toppen