Senaste nytt

Är det säkert att åka till Ankara?

Alf

Medlem
Jag håller med en del här att det är att ge efter det terrorister vill uppnå. Men jag har svårt att försvara detta för familjen aom skall följa med.

Beslutet blir därför att ställa in planerad weekendresa till Istanbul. Det finns andra resmål att välja, man behöver inte ta det som för tillfället är mest utsatt och Isanbul är definitivt mycket osäkert.
 

FF#1

Medlem
Om du inte måste dit, boka av och stanna hemma och lyssna på The Kristet Utseende Club Raki istället,

"Över dimmornas bro till ankhara
med allt som är syndfullt i tankarna....“

Nä skämt å sido, åk någon annan stans, det är lite oroligt där och prognosen ser tveksam ut för det ska bli magiskt bättre i närtid.
 

ulagun

Medlem
Besökte Ankara för något år sedan på väg till Norra Cypern (nås endast från turkiska fastlandet) samt Kapadokien, två ställen jag f.ö, varmt rekommenderar.
Bode på ett utmärkt Radisson hotell. Utrustade med karta knallade vi ut första dagen, synnerligen arabiskt, små gator, gränder, marknader kvinnor i klassisk arabisk klädsel. Ja vi kände oss uttittade och inte välkomna direkt

Varmt blev törstiga, inte en öl så långt ögat kunde se.
Åter till hotellet och efter en kall öl frågade vi vart vi hamnat. Killen som serverade tittade förundrat på oss och sade
"And why did you go there? No Place for you to visit.
Visade på karta att Ankara centrum är i stort uppdelat in old Town and new Town. Vi besökte old Town som är väldigt muslimskt.
New Town är som vilken västlig stad som helst. Gågator, butiker, barer (med fika), varuhus, endast europeiskt klädda människor. osv.
Redan då frågade vi oss själva om denna delning inte kunde bli en källa till konflikter.
Om vi mot förmodan skulle återvända skulle jag nog undvika old town i nuläget. Likaså ge sig ut nattetid. Fanns utmärkta restauranger upp på ett berg med fin utsikt över hela Anakra. Tag taxi!
 
Toppen