Senaste nytt

Är det rimligt med 56(!!) stolar i nya SAS PLUS?

Det går ju väldigt bra cph mot Asien i alla fall. Oftast helt fullt söndagar och måndagar ut, samt fredagar och lördagar hem. Jag tror nog sas kan lyckas få ekonomi i detta.
 

nota bene

Medlem
Med tanke på OT-möjligheterna är ju Plus och C inte så tokiga på SAS, men fullpris är inte särskilt attraktivt (publika priser).
 

Lallarn

Medlem
Som en referens till Senators inlägg så mötte jag senast en dansk attaché på ambassaden i Washington DC här om sistone. De skulle tydligen sträng hålla sig borta från Business, och hen fick snällt åka i Plus trots möte direkt efter ankomst till CPH på morgonen. Ugh!
 
D

Deleted member 4971

Guest
Som en referens till Senators inlägg så mötte jag senast en dansk attaché på ambassaden i Washington DC här om sistone. De skulle tydligen sträng hålla sig borta från Business, och hen fick snällt åka i Plus trots möte direkt efter ankomst till CPH på morgonen. Ugh!

Var det en rymdvarelse du mötte? :eek:
 

Nystrom

Medlem
Senator har helt rätt i sitt inlägg. Många resenärer i PLUS är företagsresenärer och man har företagsavtal med varierande grad av rabatt. Till detta så kommer en resepolicy som säger att man vid olika tillfällen är berättigad till en högre serviceklass. För den som är vetgirig så kan man kolla in statens rabatter här
 

henrik l

Medlem
Senator har helt rätt i sitt inlägg. Många resenärer i PLUS är företagsresenärer och man har företagsavtal med varierande grad av rabatt. Till detta så kommer en resepolicy som säger att man vid olika tillfällen är berättigad till en högre serviceklass. För den som är vetgirig så kan man kolla in statens rabatter här

Tack för länken, hittar aldrig den sidan när jag ska ha fram den. En observation, ser att bokningsklass W och E på ligger som business på BA, men det är i själva verket WT+. Rabatterna är väl skapliga, men jag är tveksam att priset blir så mycket bättre än bokningsklass T, som också är WT+ och har legat runt 10 kkr till Asien nu under hösten, vilket är ett mycket bra pris. Men det verkar finnas en del intressanta rabatter och rutter, ska gräva mera i detta i helgen. Kan tillägga att man kunde få riktigt bra priser med Finnair till HKG för några år sedan då det var svårt att hitta en C till HKG för under 20 kkr.
 

chazzie

Medlem
Då jag endast åker long haul privat så tycker jag personligen att någon 1000-lapp upp för Eco+ är OK, men börjar priset närma sig en business-biljett så går jag hellre "hela vägen" om jag ändå ska betala mer för flyget. Jag gillar Uniteds koncept där man kan för billig peng köpa deras variant av Eco+. Den är väl inte jämförbar med Premium Economy, men priset och enkelheten är föredömlig.
 

Senator

Moderator
Tack för länken, hittar aldrig den sidan när jag ska ha fram den. En observation, ser att bokningsklass W och E på ligger som business på BA, men det är i själva verket WT+. Rabatterna är väl skapliga, men jag är tveksam att priset blir så mycket bättre än bokningsklass T, som också är WT+ och har legat runt 10 kkr till Asien nu under hösten, vilket är ett mycket bra pris. Men det verkar finnas en del intressanta rabatter och rutter, ska gräva mera i detta i helgen. Kan tillägga att man kunde få riktigt bra priser med Finnair till HKG för några år sedan då det var svårt att hitta en C till HKG för under 20 kkr.

Nu kommer detta låta konstigt eftersom att vi trots allt talar om Kammarkollegiet här, men det finns mer än pris involverat :)

Tar vi ditt exempel med BA och deras WT+ kabin så finns det en hierarki här:
Booking Classes (BA) - FlyerGuide
I stigande grad är det T, E, och W som gäller

Visst kan det ibland finnas T som är billigare än avtalspriser i E och W. Men, det finns två andra parameter:
Tillgänglighet i bokningsklass
Villkor kopplat till ändringar och avbokningar

Så när det förhandlas om ett avtalspris är det ofta så att kunderna gärna vill ha egna "fare basis" som ligger i högre bokningsklasser inom samma kabin av ovan två skäl.
 
Toppen