Senaste nytt

Är det "normalt" att Köpenhamn -> Stockholm med SAS kostar 738 kr?

agehall

Medlem
Jag menar att om man har flugit med EasyJet och WizzAir och liknande flygbolag så får man andra perspektiv på vad som är billigt och inte billigt. Jag har flugit både till Milano och Sofia tur och retur för under 800 kr med dessa bolag så därför tycker inte jag att Köpenhamn -> Stockholm enkel resa för 738 kr är särskilt uppseendeväckande billigt. Hade jag aldrig flugit med ett LCC-bolag och inte haft koll på vilka priser de har hade jag troligtvis också tyckt att 738 kr var billigt.

Problemet är att sträcka inte har någon direkt korrelation till pris i flygvärlden. Människor försöker applicera logik på systemet och antar därför motsatsen. Då uppstår dessa förväntningar på att det ska vara väldigt billigt att flyga en kortare sträcka.

Om man funderar en stund på hur det hela fungerar, så inser man nog att en stor del av kostnaderna för kortare sträckor blir fasta kostnader såsom landningsavgifter och liknande. Sedan är det ju alltid den klassiska utbud vs efterfrågan som styr vad prissättningen blir.
 

Jonas C

Medlem
Även om 700kr i sig inte är en jättesumma så är jag likt OP ganska prismedveten när det kommer till resor. Allt är ju relativt, så med tanke på att man kan flyga till Milano t/r med SAS för 800kr, så skulle jag kalla ARN-CPH enkel för 700kr som relativt dyrt vilket OP också menar.
 

Dr. Miles

Expert
Dyrt eller dyrt. Det skulle ha varit mycket billigare om det fanns flera flygbolag som flög mellan Stockholm - Köpenhamn.
Om det var en ren leisure linje och det inte fanns så många resenär (t ex Rom), hade det också varit billigare.

SAS har main hub i Köpenhamn så många stolar går åt för anslutningsflyg.
T o m Norwegian debiterar 560 SEK för Köpenham->Stockholm enkel utan incheckat bagage och eventuell kreditkortavgift, bör det betyda att det finns tillräcklig mycket behov.
 
Toppen