Senaste nytt

Är det "normalt" att Köpenhamn -> Stockholm med SAS kostar 738 kr?

AABack2ARN

Medlem
Jag kan förvisso hålla med om att 700 kr är billigt men jag kan samtidigt förstå frågan eftersom det går att flyga andra och betydligt längre sträckor och ganska ofta via Köpenhamn till samma eller lägre pris.

I sig är det inte så konstigt med tanke på att det är ett HUB till HUB-flyg som för de flesta bolag betingar ett betydligt högre pris än andra linjer - men det tycker jag i gengäld oftast beror på bristande konkurrens. Ta exempelvis AA mellan Chicago och Dallas. Hutlösa priser och ingen konkurrens.

I fallet huvudstadstriangeln är det faktiskt inte så stor brist på konkurrens utan (anser jag) att SAS anser sig kunna sälja alla platser antingen till affärsresenärer eller anslutningsresenärer. Samt lite kaxighet att den mängd platser SAS har överstiger konkurrenternas och därmed bekvämligheten som uppenbarligen skall kosta pengar i form av dyrare biljetter...
 
Och med det menar du vad?
each to their own

Meaning: You can say "each to their own" when you want to point out that we're all different and we all like different things.

For example:
I can't believe that anyone actually watches those home shopping TV channels, but each to their own, I guess.
Dennis likes keeping snakes, does he? That's seems a strange hobby to me, but each to his own.

www.englishclub.com/ref/esl/Idioms/Quizzes/Mixed_7/each_to_their_own_163.htm
 

johhenrik

Medlem
Skulle det finnas någon anledning till det menar du?
Du förstår väl gott och väl vad han menar, eller hur? Så varför "håna" en aktiv medlem? Vissa flyger SAS, andra vägrar. Vi har alla olika behov, resmönster och önskemål och LCCs fyller ett behov, även om många här inte anser de fyller deras behov.

Blir bara fånigt om vi ska hålla på och köra "mitt flygbolag är bättre än ditt flygbolag".
 
D

Deleted member 4971

Guest
Du förstår väl gott och väl vad han menar, eller hur? Så varför "håna" en aktiv medlem? Vissa flyger SAS, andra vägrar. Vi har alla olika behov, resmönster och önskemål och LCCs fyller ett behov, även om många här inte anser de fyller deras behov.

Blir bara fånigt om vi ska hålla på och köra "mitt flygbolag är bättre än ditt flygbolag".

Vaknat på fel sida eller något? Jag är sugen att veta vad han menade, ingenting annat. Resten får du själv stå för. Mitt ordval kanske inte var det bästa och det ber jag om ursäkt för.
 
Skulle det finnas någon anledning till det menar du?
Jag menar att om man har flugit med EasyJet och WizzAir och liknande flygbolag så får man andra perspektiv på vad som är billigt och inte billigt. Jag har flugit både till Milano och Sofia tur och retur för under 800 kr med dessa bolag så därför tycker inte jag att Köpenhamn -> Stockholm enkel resa för 738 kr är särskilt uppseendeväckande billigt. Hade jag aldrig flugit med ett LCC-bolag och inte haft koll på vilka priser de har hade jag troligtvis också tyckt att 738 kr var billigt.
 

011430121

Medlem
Det märks att vissa här på forumet aldrig har satt sin fot på ett EasyJet eller WizzAir-plan... :)
Vi gör olika värderingar i livet, du har helt rätt, jag har aldrig satt min fot på ett EasyJet eller WizzAir, jag vet inte om jag kommer att göra det i framtiden heller.

Vad jag menade i mitt inlägg att 700 kronor att flyga till CPH är inte dyrt enligt min uppfattning.
Hörde om en bekant som åkte Taxi Kurir från Vasasatan i Stockholm via Sundbyberg och till Jakobsberg och betalade 680 kronor, det är däremot dyrt tycker jag.
 
A

Aurora

Guest
Disse komplekse maskinene skal ikke koste mindre å fly med, enn hva det koster å parkere på Arlanda i 1 uke... Uansett om det er mellom London og Hong Kong eller København og Stockholm. Du flyr på over 10,000meters høyde i en metalltube som skal vedlikeholdes, driftes og kjøres av kompetente mennesker. Det er ikke gratis...

Mine two cents. Se dette klippet av en D-sjekk (noe alle flygplan går gjennom hvert 6 år).

 

MartinH

Medlem
Vad jag menade i mitt inlägg att 700 kronor att flyga till CPH är inte dyrt enligt min uppfattning. Hörde om en bekant som åkte Taxi Kurir från Vasasatan i Stockholm via Sundbyberg och till Jakobsberg och betalade 680 kronor, det är däremot dyrt tycker jag.
OT - som lantis (Göteborg) lyckades jag hoppa in i en taxi som kostade drygt 1000 kr från centralen till ambassaderna...det sved lite ;)
 
Toppen