Är det någon på SAS som granskar innehållet i Scanorama?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av pswe, 1 September 2014.

  1. pswe

    pswe Medlem

    Ort:
    ARN / CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Bläddrade igenom nya Scanorama över södra Skandinavien i helgen.
    En del läsvärda artiklar men också en del konstigheter som dyker upp.
    Dels är Singapore fortfarande markerat som SAS-destination, (dock är Houston uppdaterad)
    Ännu märkligare framstår uppslaget som marknadsför Istanbul med en stor bild på den Blå mosken med tilläggsinformationen att SAS flyger från Köpenhamn och att en resa ger minst 9000 Eurobonus poäng. Visst finns det code share med Turkish, men det känns som det finns stor risk för besvikelse med poängintjäningen då.
     
  2. Jacob

    Jacob Medlem

  3. SeaPlanePilot

    SeaPlanePilot Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är märkligt att sidan med SAS FLEET visar bild på flygplan som inte finns (A350) samtidigt som existerande flygplan (ATR-72) inte finns på bild...
     
  4. Aurora

    Aurora Medlem

    Det er lite forskjell på hur ATR'ene tilhører flåten, du har jo inte SAAB 2000 via Braathens Regional der heller. Men det er fordi SAS bare kjøper seg inn på de rutene. At de har Airbus 350 der er ju for å skryte over det fine nye flaggskipet, sånn gjør de fleste flygbolag som anskaffer nye flygplan :)
     
    Christian R gillar detta.
  5. Om man pratar om vem planet hör till, ska man inte räkna leaseback:ed flygplan som andras egendom?
     
  6. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Är i så fall inte alla A330/A340 andras egendom? Eller har de någon kvar i egen regi?
     
  7. Aurora

    Aurora Medlem

    På ett vis ja, men ATR og SAAB er wet leased (på lange kontrakter) mens SAS' "egne" fly er dry leased (på enda lengre kontrakter), slik som de fleste fly er i dagens luftfart.

    Under en wet lease er det ikke bare fly og mannskap som leies inn, men i mange tilfeller også vedlikehold og forsikringer. Flyenes rettighet til å fly ligger som ansvar hos "eier" (dvs jettime eller braathens) - mens det ved dry lease er SAS som står for alt selv (minus selve EIERSKAPET av flykroppen).

    Derfor er det ganske logisk for meg at wetleased aircrafts ikke er i SAS' flåte som sådan, fordi det ved neste sesong kan være en annen operatør, et annet fly fra operatørens side eller andre forhold som endrer seg. Mens de dry leasede flyene er der "for the really long run".

    Ganske komplekst hvis man går inn i detaljene, men allikevel en konkret forsjell: wet og dry lease.
     
  8. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Där ser man. Trodde de faktiskt sålde alla 11 och leasade tillbaka dem.
     
  9. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vem vill köpa en A340?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×