Senaste nytt

Är det mycket bråk på SJs tåg just nu??

Status
Stängd för vidare inlägg.

agehall

Medlem
Jag tycker nog frågan var nog berättigad - @Glenn E hade uppenbarligen hört något som gjorde honom oroad. Nu har vi rett ut källan och alla kan nog göra sin egen bedömning utifrån det. Som vanligt med internet är det viktigt med källkritik och nu när @Nemo rett ut varifrån det här kommer så kan vi alla göra vår egen bedömning. Själv kan jag bara säga att det är inte det här som får mig att välja bort SJ...

Vill dock påpeka att jag absolut inte är moderator, vill ha en debatt om invandring i Sverige eller mina politiska åsikter. Om någon tycker att tråden ska stängas av någon anledning kan jag bara rekommendera att anmäla slumpmässigt inlägg och motivera detta.
 

johan_fbg

Medlem
Kan bara hålla med de övriga i tråden. Åker ofta SJ mellan våra tre stora städer, i alla riktningar, och har aldrig upplevt situationen som jobbig.

Enda gångerna jag upplevt bråk på tåg är när charterplanen på Kastrup precis landat och Skånetrafiken rullar in med endast ett tågset...
 
Käkade middag ikväll med en vän som är tågchef och hade jobbat idag. 150 flyktingar ombord från Malmö och alla var väldigt lugna, trevliga och hade biljetter utom en familj som fick köpa ombord.

Edit: Har själv åkt X2000 ett par ggr senaste veckorna och inte upplevt några problem. Har sett asylsökande ombord som rest ihop med personal från Migrationsverket (har namnskyltar). Personligen blir jag väldigt tagen av situationen vi upplever just nu.
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Ett allvarligt ämne så jag vill vara saklig.

Jag har läst att om bråk och att tåg blivit plundrade nyligen.
Detta för att SJ har ställt upp för att transportera migranter som har tagit sig upp genom Europa nyligen.

Jag undrar hur allvarligt det är eller om det är rykten.

Jag skulle åkt tåg från Malmö till Göteborg imorgon men jag bokade av och flyger istället.
Detta för att jag inte känner mig bekväm med situationen.
Är min känsla fel?

Jag ber om ursäkt för om jag upprör någon med min fråga men kanske någon som åker tåg regelbundet kan berätta om allt är som det ska.

Till er som blivit upprörda av olika anledningar: Snälla läs mitt inlägg ord för ord.
Jag ville absolut inte ha en känslosam debatt om läget.
Jag ville veta hur det ligger till.

@anjak gav en lägesrapport vilket jag uppskattar mycket.

Det är helt okay för mig ifall moderator stänger denna tråd eftersom den har ibland tagit en riktning jag inte tycker är bra alls.

Om tråden ska fortsätta ska den handla om fakta och ingenting annat.

Så kan vi visa att vi är kloka människor som ni oftast är här på bc.se och hålla oss till fakta och lämna känslorna hemma.

Tack!
 

Senator

Moderator
Jag måste erkänna att trots den tydliga förklaring av trådskaparen så är det svårt att med den extraordinära situation Europa befinner sig i att en sådan diskussion inte misstolkas och spåras ut. Nu har kärnfrågan besvaras, så vi stänger denna tråd.

MVH,
Hans (Moderator)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen