Senaste nytt

Är det lagligt att tvingas stå på Flygbussarna

A380*G

Medlem
Brukar det inte stå en skylt längst fram, tex max antal passagerare sittande 55, stående 25? (OBS, antalet bara påhittat)
Så svaret på frågan, ståplats är nog lagligt på buss i Sverige. Annars skulle alla SL-bussar som kör på E4:an också vara olagliga...
 
Jag tror det är fysiskt omöjligt att få in så pass många personer i en buss att det blir olagligt, iaf om folk inte står ovanpå varandra.

Men jag tycker den verkliga frågan är varför din fru tvingades åka flygbuss när det finns taxi!?

Så sant! Men vi hade redan köpt biljetter och gått ombord när vi insåg problemet.
 

Chrille

Medlem
Transportstyrelsen skrev:
När du åker buss

Alla busspassagerare som är äldre än tre år ska sitta på en plats med bilbälte, om det finns en sådan plats, och ska använda bältet. Transportstyrelsen rekommenderar att även yngre barn använder bilbältet eller särskild skyddsanordning.

Om det inte finns någon sittplats med bilbälte tillgänglig, är det tillåtet att stå i bussen (om bussen är godkänd för ståplatser). Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får en annan plats användas, även om det finns sittplatser med bilbälte tillgängliga.


När jag åkte flygbuss Sthlm-ARN senast (ett par veckor sedan) så var chauffören mycket noga med att inte ta upp fler passagerare än att alla fick sitta bältade. Det tycker jag verkar rimligt, även om passagerare som stod efter linjen antagligen blev rasande när bussen for förbi utan att stanna.
 

Chrille

Medlem
Har flygbussarna bälten?

Ja

Flygbussarna skrev:
Var fjärde nobbar säkerhetsbälte i bussen

2012-04-04 09:15
Mer än var fjärde resenär, 27 procent, väljer att inte använda säkerhetsbälte i buss trots att det har varit lag på det sedan 2004. De grupper som är sämst på att spänna fast sig är storstadsresenärer och unga resenärer under 30 år. Män väljer bort bältet oftare än kvinnor. Det visar en ny Sifo-undersökning som Flygbussarna låtit göra.

Varje dag görs 3,5 miljoner resor i kollektivtrafiken runtom i Sverige. 1,9 miljoner av dessa resor sker med buss. Trots att det sedan 2004 är krav på att använda bälte när sådant finns, svarar mer än var fjärde resenär, 27 procent, att de aldrig eller oftast inte använder bältet.

- De flesta sätter reflexmässigt på sig säkerhetsbälte när de åker bil, men många har ännu inte fått den vanan i bussen. Våra chaufförer påminner om bältet men varje passagerare ansvarar själv för att verkligen använda det, säger Eva Tiséus, marknadschef på Flygbussarna.

Undersökningen visar att storstadsresenärerna är klart sämre på att använda säkerhetsbälte än resenärer i mindre städer och på landsbygden. I Stockholm och Göteborg väljer 42 procent av passagerarna att resa bälteslöst. I Malmö utgör denna grupp hela 47 procent av bussresenärerna.

Unga resenärer mellan 15 och 29 år är betydligt sämre än andra på att använda bälte. I denna grupp svarar mer än hälften, 54 procent, att de aldrig eller oftast inte spänner fast sig. Motsvarande andel för resenärer över 65 år är 11 procent. Bland män väljer 32 procent bort bältet mot 23 procent för kvinnor.

- Det är allvarligt att så många, inte minst unga resenärer, hoppar över att använda säkerhetsbältet. Inom branschen behöver vi göra mer för att säkerhetsbältet ska bli lika naturligt att använda i bussen som i bilen, säger Eva Tiséus

Sifo har under perioden 6-12 mars frågat 1 000 svenskar: "Använder du säkerhetsbälte när du åker buss, om det finns?" Bland de svarande som anger att de åker buss svarar 50 procent "ja, alltid", 22 procent "ja, oftast", 9 procent "nej, oftast inte" och 18 procent "nej, aldrig".

FAKTA: Vad säger lagen om säkerhetsbälte i buss?

• Det är lag på att använda säkerhetsbälte på bussar som är försedda med bälte.
• Bälten är sedan 1 januari 2004 obligatoriska på alla nya bussar med undantag för bussar som kör i tätortstrafik.
• Passagerarna är personligen ansvariga och kan bötfällas på samma sätt som en förare eller passagerare i en bil.
• Bötesbeloppet för att inte använda säkerhetsbälte är för närvarande 1 500 kronor.
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Åker ju Flygbussarna ibland mellan GOToch GBG. De flesta chaufförer är ju noga påpeka att man skall använda bälte. Men det känns ju "löjligt" om samtidig flera passagerare står upp?!. Som nämts är det lagkrav använda bälte i buss om sådant finns! Flygbussarna som kör på motorvägen in till Gbg borde definitivt omfattas. Att dessutom betala 100kr för ståplats in till Gbg låter inte snyggt av Flygbussarna.
Ett problem är väl att bussarna "endast" går var 20e minut, varför är det flera flygankomster samtidigt kan leda till hög belastning på vissa turer. Tycker FBussar a gbg borde köra ledbuss/eller dubbeldäckare för att ha högre kapacitet?
 
Enligt en busschaufför jag pratat med så beror det helt på bussen. Är den godkänd att ha fler passagerare än antalet sittplatser så gäller det oavsett var bussen körs eller i vilken hastighet. Antalet tillåtna passagerare ska då vara angivet i bussen annars är antalet tillåtna passagerare lika stort som antalet sittplatser.

Han nämnde också att om det finns lediga sittplatser så får du inte välja att stå utan ska sitta ner och sätta på dig bältet, annars kan du få böter. (Jag vet inte om det gäller tätortstrafik dock)
 

NyfikenGrau

Medlem
Nu åker jag inte buss särskilt ofta i Sverige, men det låter helt otroligt i mina öron att bara 25 % nobbar bältet på bussar - när jag har åkt på senare år har det varit ett par stycken i -hela- bussen som haft bälte på sig. Swebus och länsbuss har det gällt då.

Sedan vet man att ett land är jämställt på riktigt när gravida får stå på bussen ;)
 

Gnopps

Medlem
När jag åkte flygbuss Sthlm-ARN senast (ett par veckor sedan) så var chauffören mycket noga med att inte ta upp fler passagerare än att alla fick sitta bältade. Det tycker jag verkar rimligt, även om passagerare som stod efter linjen antagligen blev rasande när bussen for förbi utan att stanna.
Detta har jag också sett på Arlanda, bra att säkerhet går först men de behöver ordna så att folk inte blir stående. Kanske läge att ordna förbokning av plats?
 

Stefan62

Medlem
Ingen berör frågan - är det lagligt i Sverige?

De flesta svaren verkar handla om något annat...

Ja, dessvärre är det lagligt hur tokigt det än kan verka - även på motorväg, men lagstiftaren tänkte nog inte tanken ända fram vad gäller konsekvenser. De flesta bussar är godkända för ett antal stå-platser och det är inte knutet till viss typ av väg eller hastighet.
 
Toppen