Senaste nytt

Är business class Arlanda-Helsingfors värt det?

Hachans

Medlem
Ska flyga med Finnair för första gången nästa vecka. Statuslös som man är så kändes det konstigt, men jag ska vidare i Finland och SAS hade helt ärligt hutlösa priser och Finnair tog 1/4 av priset som SAS hade.

Hur som helst, efter min bokning så fick jag erbjudande om uppgradering för ett rimligt pris ARN-HEL och funderade på om man skulle prova. Är det värt att uppgradera sig på den korta flighten och få lounge osv på T2 på Arlanda? Jag fattar att det är ungefär som plus, men eftersom det är första turen med Finnair så tänkte jag det kunde vara kul att prova.

Så frågan är - värt det eller pengar i sjön?
 
Nu talar jag enbart från min egna uppfattning men att sitta längst fram i 50 minuter i exakt samma säten som på raderna bakom, nej tack! Då köper jag hellre till plats med extra benutrymme och får en i mitt tycke bättre produkt bakom skynket.

Ska du dock satsa på att bygga status på BA eller liknande, då är det en annan femma, men annars, håll dig därbak!
 

Alf

Medlem
Får du en uppgradering till vad du tycker är ett rimligt pris skall du pröva. Jag tycker Finnairs business är snäppet över SAS på korta sträckor. Det är väl fortfarande så att man har blockat mittsäte på Finnair och det är mer värt än benutrymmet. Sedan får du ju tillgång till lounge. Jag hade definitivt valt business.
 

Hachans

Medlem
Nu talar jag enbart från min egna uppfattning men att sitta längst fram i 50 minuter i exakt samma säten som på raderna bakom, nej tack! Då köper jag hellre till plats med extra benutrymme och får en i mitt tycke bättre produkt bakom skynket.

Ska du dock satsa på att bygga status på BA eller liknande, då är det en annan femma, men annars, håll dig därbak!

Nej, inget statusbyggande här. Håller mig till Star Alliance för sånt.

Får du en uppgradering till vad du tycker är ett rimligt pris skall du pröva. Jag tycker Finnairs business är snäppet över SAS på korta sträckor. Det är väl fortfarande så att man har blockat mittsäte på Finnair och det är mer värt än benutrymmet. Sedan får du ju tillgång till lounge. Jag hade definitivt valt business.

Det är ju inte så många säten i bredd på deras Embraer. Läste någon recension här om att det inte är garanterad seatblock. Däremot så verkar det inte vara så jättemycket bokat en måndag precis efter lunch till Helsingfors så man kanske får platsen ledig ändå.

Jodå, men på den korta sträckan i princip vägrar de helt enkelt att servera ifall flyget är proppfullt. Jag skulle aldrig betala extra för ARN-HEL på Finnair.
Det var som tusan! Verkar inte vara supermycket bokat en måndag tidig eftermiddag dock...
 

Canadien

Medlem
Reste denna för ett par veckor sedan
ARN-HEL med Norra (E190)
HEL-ARN med Finnair (A319)

På Embraer:en får man ingen seatblock, så där hade jag inte betalat för uppgraderingen om jag inte behövt TP eller liknande för statussamlande. På A319 är det lite mer motiverat då det är garanterad block. Servicen hinner man inte med så mycket på en så kort resa så den biten motiverar inget för mig iallafall.
 

RobHK

Medlem
Innan SAS startade sin linje till HKG flög jag alltid Finnair och flög business rätt många vändor, man flög ju då morgonflyget till ARN ifrån HEL. Det var alltid vad proppat med affärsfolk i economy, knappt ett ledigt säte kvar. Lustigt nog kunde business gå i princip tom, med kanske 1-2 andra resenärer. Folk kollade alltid lite underligt på mig när jag satt där själv längst fram i mjukisbyxor och tshirt.

För att svara på frågan, det är inte värt mycke. Man brukar få en ganska god smörgås och ett glas med bubbel. Så på sin höjd är det värt 2-300kr extra.
 
Toppen