Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

Väldigt många diskussioner i detta ämne.

Det är väldigt individuellt vilket kort som passar just dig beroende behov, vem du är och var i livet man är, lika så yrke, resvanor, stad du bor i osv.

Jag anser dock att man rätt lätt får tillbaka årsavgiften på 6000kr för Amex Platinum i form av kundnöjdhet, försäkring och förmåner.
Boka ett hotell och använd rabatten, så är du nere på 5000kr (416kr/mån) och dom pengarna slänger du garanterat bort på sämre saker, en tråkig handling i mataffären eller nått annat onödigt.

Lägg till att du (i händelse av familj/barn) kan plocka ut flera kort om så önskas så har du "tjänat in" lite även där (tex ett platinum + pp till frugan).
Jag använder flitigt Lifestyle för tex bordsbokningar och konsertbiljetter och är på alla sätt nöjd.

Reseförsäkringen är bra, jag har fått ersättning för både försenade flyg och försvunnet bagage med en mycket smidig & snabb hantering.

* Hotellkorten, klart bra mervärde, oftast förnyas dom trots allt (min erfarenhet) och du behåller din status, fast lite måste man ju bidra med också.
* Bjudningar/party/jippon är också trevligt om man gillar det.
* Personligen uppskattar jag Priority Pass (pp) för dig +1 resenär/vän är också bra utan avgift.
* Inträden på klubbar/ställen likaså , men som sagt beroende på behov.
* Ett Amex Eurobonus kort ingår ju dessutom i avgiften, så använd det fullt ut som första kort, förmånerna och allt annat har du ju iaf även om du inte kör Platinumkortet, du får ju då med 150,000 spend/år en 2-4-1 voucher och vips så har du ännu mervärde.

m.m osv...... finns mer.

Testa, är du inte nöjd kan du säga upp det och få tillbaka resterande årsavgift så vitt jag vet.
 

Moco

Medlem
Det är ju i princip alltid billigare att skaffa ett av kredit- eller betalkorten istället för att köpa ett PP direkt. När i princip alla tredjepartslounger numer accepterar betalning på ett eller annat sätt finns det ju ingen mening att ha ett PP där du betalar för varje besök.
 

blobloblo

Medlem
Jag använda platinum i drygt 3 månader. Ringde och sa att kortet inte var för mig och att det var ett Eilite jag vill ha. Fick tillbaka hela årsavgiften på 6000 kr. Tror inte detta är praxis utan ett fel av kundtjänst.

Ovanligt med kundtjänst som gör fel? Tror inte det.
 

Biggles

Medlem
Ja, det stämmer. Jag har SAS Amex Elite och är rätt nöjd med detta då jag inhöstade 2 st vouchers fjol. 150 000 för den första är ju rätt OK gräns och så får man ju 20 000 Eurobonus poäng vilket är också bara. Årsavgiften på 4000 kr är ju rätt dyr men då får du ju upp till tre extrakort och kan också ha två kort själv o skilja på olika kostnader. Det har varit några som lyckats förhandla ner årsavgiften med hot om att säga upp kortet men jag har inte lyckats med detta. Nu tar ju OK Amex igen som de ej gjort några år men det är mindra affärer som ej tar det. Dvs man behöver ett kort till o då är tipset COOP kort där du kan omvandla COOP poäng till Eurobonus. P.s.v. kan du få ihop bra med poäng per år o en voucher!
 

Nostradamuz

Ny medlem
Efter att ha läst en del på forumet överväger jag att skaffa ett Amex Platinum, har dock ett par funderingar;

1. Hur stort välkomsterbjudande bör man kräva?

2. Som jag förstår folk på forumet så bör man handla allt som inte behöver försäkringar eller ger rabatter på ett SAS-Eurobonukort?
 

agehall

Medlem
1. Hur stort välkomsterbjudande bör man kräva?

Kräva tror jag inte du kan göra. Det är inte riktigt så det fungerar.

på forumet så bör man handla allt som inte behöver försäkringar eller ger rabatter på ett SAS-Eurobonukort?

Om man vill samla Eurobonuspoäng så gör man helst så ja. Dock så gäller väl förmånerna för det "högsta" kortet man har oavsett vilket man betalar med, så det kvittar nog ifall man drar ett SAS AmEx för jämnan.
 

Flying Finn

Medlem
Jag har nu haft AMEX Platinum i dryga fyra månader. Kortet är utfärdat här i Finland, så skillnaden till det svenska utbudet är inte markant. Närmast har det att göra med vart du kan kreditera dina MR-poäng (finns i Finland bl.a. Delta Skymiles, men inte AAdvantage) och vad för maximisummor din reseförsäkring är tecknad på.

Största bristpunkten är nog den att AMEX är på en för liten marknad i Finland. Även Sverige är i det lilla laget. Kundunderlaget för sådana här betalkort är mindre än in bl.a. USA, var konsumenterna är mera intresserade av återkreditering - bara min empiriska känsla. T.ex. här i Finland är det enda lyckade återkrediteringskortet från andelshandeln (lik svenska Coop) och deras egna bank. S-Bankens Visa-kort ger 0,5 % tillbaka som extra bonus i andelshandelns egna affärer. Medelmåttsfinnen, lik svensson (ja, med litet s när jag generaliserar), förstår sig inte på sådana kort som AMEX. Det är för pampigt med sådant - det ska sidu vara lika för alla o.s.v. :p

Jag följer med avund hur AMEX Platinum är 2000-3000 kr/år billigare i USA och så får du 30 000 MR-poäng (eller var det t.o.m. 40 000?) som bonus som ny kortinnehavare... Ack jag i bland svär hur jag bor i ett land, där saker och ting blir ofta så urvattnade.

I det allmänna laget har jag varit nöjd med kortet och nivån av acceptans på mitt hemmaplan, men vid konduktörsstrejken i slutet av mars så kontaktades jag aldrig angående min förfrågan om jag kan räkna med att min flygbiljett (TMP-HEL-OUL med AY skulle ersätta tåget för mig) blir betald. Inte precis bra agerat av Global Assistance... Nåja, som tur nog låg jag inte på lasarettet i någon bananrepublik p.g.a. "arbetssjukdom" på en MR!
 

Airman

Medlem
Hur fungerar det nu egentligen: Om man har Amex Platinum, kan man då plocka ut ett Amex Elite Eurobonus till sig själv och ett ytterligare Elite EB till sin fru?
 
Toppen