Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

Berglund

Medlem
Wow! Det var en lyxig variant av PP som amex platinum har. Jag är bara van vid Eurocards variant och där kostar varje gäst 30 usd eller något. Så gör 500 kr i månaden så kommer alltså totalt 4 personer in i loungen, det var generöst!
Det är korrekt uppfattat under förutsättning att du exempelvis ger din fru det extra Platinumkortet och ni sedan gästar varsitt barn eller annan gäst, då kommer alla fyra in. Som jag skivit tidigare, man måste förstå att det finns olika former av Priority Pass och vad de olika korttyperna ger. Kort sagt, ett Priority Pass behöver inte nödvändigtvis vara likvärdigt med ett annat.
 
Ännu en positiv nyhet.

"Under perioden 15 oktober – 6 januari 2019 bjuder vi dig på frukost- eller lunch/middagspaket från Espresso House (mitt emot stora Tax Free-butiken) när du åker från utrikeshallen på Landvetter."

Frukostpaket (kl. 05.00-11.00):

  • Frukostmacka
  • Juice eller yoghurt
  • Valfri liten varm dryck
Lunch/middagspaket (kl. 11.00–22.00):

  • Sallad eller wrap
  • Ramösa/läsk (50 cl)
  • Valfri liten varm dryck
När du kommer till Espresso House måste du visa boardingkort och registrera ditt Platinum i kassan. Erbjudandet gäller en gång per dag för Platinum huvudkortmedlem och Platinum extrakortmedlem plus varsin gäst.

Det är inte tillåtet att hämta ut matpaket mer än en gång per dag. Skulle så ske måste vi debitera ditt Platinum för de tillkommande kostnaderna.

Erbjudandet gäller inte vid ankomst eller om du valt att besöka någon av loungerna."
 

Mr Phil

Medlem
1. Jag hade rekommenderat 14 kalenderdagar (10 arbetsdagar) innan, för att vara rimligt säker. Ibland går det väldigt fort i andra fall tar det uppemot två veckor.
2. Extrakortsinnehavarens kort brukar komma någon eller några dagar efteråt.
3. Huvudkortsinnehavaren får sitt Priority Pass automatiskt (numera, förr krävdes separat ansökan) men extrakortsinnehavaren kan inte ansöka om sitt Priority Pass innan denne har fått kortet! Ansökan görs numera via en webbsida och för att ens komma till själva ansökningssidan, krävs att man matar in det korrekta kortnumret på extrakortet. Det kortnumret är heller inget som Amex kundtjänst lämnar ut, man måste helt enkelt invänta att det fysiska kortet levereras i postlådan innan extrakortsinnehavaren kan ansöka om sitt tillhörande Priority Pass.
Var hittar man webbsidan som nämns ovan? Behöver fixa PP till frun som har mitt extrakort.
 

pedantic

Medlem
Försöker klura ut vad som gäller för Membership Rewards poäng och påslag vid köp i t ex EUR.

Gjorde nyligen ett köp på strax över 950 EUR, i AMEX appen landar totalen på 10 200 SEK inkl en avgift på 200 SEK.

Dom 25 Membership Rewards poäng per 100 SEK spend man får på utländska köp är det inkl eller exkl avgiften?

Är avgiften samma som 2% valutaväxlingspåslaget?
 

taxvalp

Medlem
Försöker klura ut vad som gäller för Membership Rewards poäng och påslag vid köp i t ex EUR.

Gjorde nyligen ett köp på strax över 950 EUR, i AMEX appen landar totalen på 10 200 SEK inkl en avgift på 200 SEK.

Dom 25 Membership Rewards poäng per 100 SEK spend man får på utländska köp är det inkl eller exkl avgiften?

Är avgiften samma som 2% valutaväxlingspåslaget?

Avgiften är detsamma som valutaväxlingspåslaget och du får poäng på hela summan.
 
Toppen