Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

thh

Medlem
Har tittat lite på det men särskilt om man är en familj är det inte lika bra, dessutom verkar inte försäkringen lika bra, men den har jag inte detaljgranskat. Fördelen är ju att man inte behöver ett annat kort som man ju alltid behöver med Amex. Funkar ju fortfarande inte överallt!

Som kund på SHB med SHB Platinum för 1000kr/år borde trådstartaren kunna få ett Allkort gratis utan problem om han ber om det. Eller byta till Nordea och få ett Nordea Gold. Att han behöver ett reservkort är inget hinder om han vill byta.
 

Magnus_K

Medlem
Vilka förmåner menar du?
Det jag menar var vissa hotellprogram osv. Exempelvis skulle iväg på en resa och skulle bo på Starwoodhotell. Anmälda mig till Amex 1 mån innan men det skulle ta 3-6 månader att få det aktiverat enligt Amex och då kom saxen fram :)
 

blobloblo

Medlem
Det jag menar var vissa hotellprogram osv. Exempelvis skulle iväg på en resa och skulle bo på Starwoodhotell anmälda mig till Amex 1 mån innan men det skulle ta 3-6 månader att få det aktiverat enligt Amex och då kom saxen fram :)

För mig tog Accor och starwood 3 veckor. Klippte kortet iallafall :rolleyes:. Svårt att konkurrera med Elite

EDIT: förmånerna gäller bara i ett år hos hotellen.
 

drW

Medlem
Har någon lyckats få rabatt på Amexkortet eller extra poäng vid byte till platinum?
Du kan inte räkna med att få rabatt på Amex platinum, ytterst ovanligt.
Fungerar värvning i någon form när man redan har SAS Amex?
Nej, inte om du redan har ett Amex-kort.

På frågan om Amex försäkringar håller måttet. Pass. Peppar, peppar. Aldrig behövt utnyttja försäkringarna.

Jag har själv SHB platinumkortet. Det går att förhandla om årsavgiften på kortet. Ringde min bankman och bad att få behålla min årsavgift, var inga problem. Om du har en del spend på kortet, sparande, lån osv så ska det nog inte vara några problem.
Jag har också SHB platinum nu. Både hus och skogslån, stabil ekonomi men inte så stora utgifter på kortet, använder ju SAS amex till det!
Blev blankt nej att fortsätta med rabatterat platinum.
 

drW

Medlem
Som kund på SHB med SHB Platinum för 1000kr/år borde trådstartaren kunna få ett Allkort gratis utan problem om han ber om det. Eller byta till Nordea och få ett Nordea Gold. Att han behöver ett reservkort är inget hinder om han vill byta.
Allkort har jag givetvis gratis! :)
 

blobloblo

Medlem
Jag har också SHB platinum nu. Både hus och skogslån, stabil ekonomi men inte så stora utgifter på kortet, använder ju SAS amex till det!
Blev blankt nej att fortsätta med rabatterat platinum.

Vet inte hur dina resvanor/spenderade ser ut. I väldigt få fall (enligt mig) trumfar platinum amex elite/premium-kortet. Är du ute efter Priority pass rekommenderar jag Eurocard platinum för 1500 kr/år, där det inkluderas.
 

Najk

Medlem
Du kanske kan få ett additional card till ditt SAS Amex som din fru kan använda?
Kanske inte riktigt är "by the book" men kommer nog funka, jag körde så i något år iaf.
 

Stefan62

Medlem
Det har skrivits mycket om denna frågeställning i många trådar under de senaste åren och är Ni två eller flera i familjen så menar jag att det "billigaste" alternativet är Amex Platinum.

Läs i följande tråd - t ex inlägg nr 20

Eurocard Platinum ? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

  • Rabatt på årsavgiften - ingen BC-medlem verkar ha lyckats med det...
  • Värvningsbonus - ibland har det fungerat fast man redan har Amex, det finns inlägg i flera trådar om detta.
 
Last edited:
Toppen