Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

Canadien

Medlem
När de säger "[resan] måste påbörjas och avslutas i det land där den Försäkrade är bosatt" - gäller den då inte på hemresan om den är bokad som en separat biljett?

Hårdtolkat gäller den isåfall inte heller utresan om den är bokad som en enkel. Som Agehall säger, kolla med dem och få skriftligt. Den rimliga tolkningen är ju att en resa består av en utresa, vistelse samt hemresa. Om dessa sedan är bokade som helhet eller var för sig bör inte ha någon betydelse.
 

Moco

Medlem
Tack! Det var väldigt bra.
Nu har jag lärt mig att det inte är så stor skillnad mellan Platinum och Elite; lite högre belopp på ett fåtal punkter, samt hyrbilsdelen. Det var större skillnad mellan Premium och Elite.

Jag är iaf glad att jag såg villkoren för SAS Mastercard innan jag använde det - de ersätter inte hotell (tex vid avbokning pga sjukdom) om det inte står med på samma bokningsbekräftelse som flyget!


När de säger "[resan] måste påbörjas och avslutas i det land där den Försäkrade är bosatt" - gäller den då inte på hemresan om den är bokad som en separat biljett?

Det är iallafall högst tveksamt om det gäller. Jag skulle nog be om att få skriftligt vad som gäller med ett sådant case innan jag skulle förlita mig på att försäkringen gäller.

Jag lyfter frågan titt som tätt med AmEx/Solid för att alltid vara uppdaterad. Det har inget att göra med huruvida det är en separat bokning eller ej, så länge du har återvänt inom de dagar försäkringen gäller. För Elite är det 60 dagar. Hur du reser/var du reser spelar heller ingen roll inom tidsramen. Dvs. du kan lämna Sverige, spendera en vecka i Portugal för att där komma på att du vill till USA. Spendera 2 veckor i USA och sedan återvända till Portugal i en vecka innan du slutligen väljer att resa tillbaka till Sverige på en separat bokning. Det är OK och du har försäkringstäckning så länge det är inom gällande försäkringsperiod.
 

MrDollar

Medlem
Är det någon här som har SAS Amex Premium betalkortet (gamla) och ansökt om platinum nu på senaste? Enligt Amex så ingår ju ett Premium i års/månads avg för Platinum. Min fråga är då: Är ert premium fortfarande gamla betalkort och ej nytt kreditkort?

Jag frågade Amex kundtjänst förut och fick svaret att mitt premium kvarstår som det är (betalkort), men att avgiften försvinner iom platinum. Och vi alla vet ju hur mycket man kan lita på kundtjänst.
 

palmen

Moderator
Är det någon här som har SAS Amex Premium betalkortet (gamla) och ansökt om platinum nu på senaste? Enligt Amex så ingår ju ett Premium i års/månads avg för Platinum. Min fråga är då: Är ert premium fortfarande gamla betalkort och ej nytt kreditkort?

Jag frågade Amex kundtjänst förut och fick svaret att mitt premium kvarstår som det är (betalkort), men att avgiften försvinner iom platinum. Och vi alla vet ju hur mycket man kan lita på kundtjänst.
Du kan lita på den infon, jag gjorde detta i somras och har kvar mitt gamla kort. Du måste dock själv kontakta Amex när du skaffat platinum och be dom uppdatera ditt premium till att bli gratis, hette något med att göra det till ett "companion card"
 
Ansökte om ett platinum efter att jag fick ett bra erbjudande, tänkte att det kunde vara kul att testa ett år och se om jag märker någon skillnad från gold. Till saken hör att jag har en person i min närhet som är en s.k. politiskt utsatt person och att jag därför var tvungen att fylla i en särskild blankett och skicka till Amex. Blanketten lade jag på brevlådan samma dag som jag gjorde ansökan. Efter några dagar ringer jag Amex Platinum kundservice och frågar hur det går, de säger att ansökan är under handläggning men att jag kommer ha mitt kort inom 14 dagar. Efter 14 dagar ringer jag upp och frågar återigen hur det går. De säger att min ansökan fortfarande är under handläggning och att det sannolikt är p.g.a. blanketten som det drar ut på tiden. Jag frågor om de är säkra på att de har fått blanketten, och att den inte försvunnit i posten och får då svaret att blanketten handläggs vid en särskild avdelning. När jag snällt frågar om de har möjlighet att ringa upp och fråga den avdelningen hur det går så får jag svaret att det inte är möjligt. Efter mycket om och men så säger tjejen på kundservice att jag kommer bli uppringd av nykortsavdelningen inom en timma. Tror ni de ringde? Nej, det gjorde de inte.

Tråkigt att kundservicen inte riktigt verkar motsvara det mina förväntningar när årsavgiften ligger på 6000 kr. Eller vad säger ni andra, är ni nöjda med platinum kundservicen? Vad är egentligen skillnaden mellan green/gold- och platinum-kundservicen?
 

MrDollar

Medlem
Våra partner- och lojalitetsprogram | American Express Sverige

Screenshot_20171221-154335.jpg


Vilka hotellststusar ger ett svenskt AmEx platinum idag? AmEx hemsida var inte direkt ett under av tydlighet.
 
Toppen