Senaste nytt

Ännu mer handbagage - SAS överväger bagageavgifter

fcx

Medlem
Har den inte redan det. Norwegian har ju samma priser idag som SAS, fast med mycket sämre produkt.

Med SAS ingår bagage. Tills vidare.
Och gratis te/kaffe (samt eventuellt vatten). Tills vidare.

Om SAS försöker efterlikna norsken, vad finns det då för anledning att välja kopian framför originalet?
 

Dr. Miles

Expert
Om SAS försöker efterlikna norsken, vad finns det då för anledning att välja kopian framför originalet?
För att man tjänar poäng? (inte bara till SAS EuroBonus, man kan också kreditera till andra Star Alliance flygbolags bonusprogram).
Man kan fortfarande använda lounge som Star Alliance Gold.

På long haul vill man inte riskera att sova på flygplatsgolvet även om flygbiljetten skulle vara några hundra kronor billigare.
 
Last edited:

Swissbob

Medlem
Det funkar ju på British Airways då man redan får ta med 23 KG handbagage så länge du själv kan bära upp den på hyllan. Som SAS säger, folk checkar ändå inte in bagaget o kör mest handbagage, varför sänka priset isåfall? Varför inte ha dom priserna som man har med bagage? Man förlorar ju mer pengar på billigare biljetter om ''ändå ingen checkar in sitt bagage''?
 

harlekin

Medlem
Om SAS försöker efterlikna norsken, vad finns det då för anledning att välja kopian framför originalet?

Det är inte tidningen, kaffet eller ens bagaget som är anledningen till att jag väljer SK framför DY (så knepigt är det inte att betala för bagage och kaffe separat, och även när man gör detta så är ju DY-biljetten ofta billigare). Det är tryggheten att veta att SAS ordnar så jag kommer hem någorlunda smidigt om flyget blir inställt, och att jag får bra service och kompensation när något går snett. Och så är ju Star Alliance-loungerna trevliga också, såklart ;-)

Jag tycker självklart det är trist att inte allt är inkluderat i biljettpriset. Men när kunderna inte är beredda att betala högre biljettpriser för "all inclusive" så finns det inte så mycket BA, LH, KL, AF, SK m fl kan göra. Valet står mellan att erbjuda marknaden det som säljer (dvs så låga lägsta-priser som möjligt för att lura in kunden i butiken och sedan lägga på en massa tilläggsprodukter och avgifter) eller att gå i konkurs. Sorgligt men sant. I slutändan är det kundernas fel, för att de är så lättlurade, och prisjämförelsesidor som Momondo och Flygresor, som bara låter kunderna jämföra på pris och inte på produktinnehåll.

Men om (när?) SK väljer att också börja ta betalt för bagage så hoppas jag att de gör undantag för sina premiumkunder. Dvs oss ;-)
 
Toppen