Kom idag en dag efter Dig med EK157 DXB-ARN-flyget i F. Det var ytterligare en passagerare i F-kabinen. Skulle tro att de gör en rejäl förlust med att köra tre klasser på Stckholm-sträckan. Naturligtvis är hårdvaran mycket bättre i EK F än i C (fr.a. i 777-maskinerna, där C stolarna är riktigt dåliga). Det är mycket skönt att kunna stänga dörrarna till sviten, när man vill ha lugn och ro. Det skapar en riktig kokong-känsla - och det ger en mycket större känsla av ostörd privatsfär än exempelvis F i LH. Sedan är det naturligtvis en stor skillnad på kvalitén på viner och sprit mellan F och C (jag är imponerad av att EK har Henessy Paradis i F), men jag har märkt att EK (i motsats till många andra bolag som har F) sparar in på maten. Föruton kaviaren (som ger en lyxkänsla på de EK flyg, där den serveras) är det i stort sett samma meny i både C och F. Förrätter och huvudrätter är identiska. Det gör att man ser på EK:s F-produkt med blandade känslor, sedan är det den enorma variationen i service i F mellan olika flyg och tider på dygnet (se tidigare inlägg) som drar ned ens entusiasm för EK.
@Jakob K: jag tror att Du gjorde ett misstag, när Du gick till transferdisken i DXB. Det hade varit bättre om Du hade gått direkt till F loungen i exempelvis B-terminalen, varifrån ARN-flygen nästan alltid verkar avgå från. Personalen där är mycket mer tränade på service och vana att hantera F-ärenden. Jag har flugit en herrans massa med LH och LX genom åren och hanterar nästan alltid ombokningar och problemärenden i loungerna (om de har LH eller LX personal) eller via en hotline till Tyskland. Då EK inte har någon vettig hotline utan man blir kopplad till call centers i Bangalore eller liknande platser, tror jag att det är loungerna som gäller, fr.a. i DXB.