Senaste nytt

Ändringar på plats inom Miles & More

hoss

Medlem
Vet inte om detta är rätt tråd, men jag har drygt 10.000 miles från LH sparade som jag förmodligen aldrig kommer att utnyttja till någon resa. Vad göra istället? Kan man sälja/överföra/byta till BAEC?
 

Senator

Moderator
Jag har nu undersökt väldigt snabbt vad som gäller, så det kan ha blivit en del fel:

2 bolag: EgyptAir och Ethiopian har kvar 200% i alla affärsklass koder

Det som nu börjar bli väldigt konstigt är att vissa bolag är det enbart fullpris som får 200%. T.ex. har Avancia/Taca/Copa bara C och D. Nu åker D ner till 150%. South African gäller det Z och D.

Kanske en medveten strategi från Lufthansa... Nu är frågan vad min strategi blir..
 

Ubbe

Medlem
icke fungerande länk ovan:
sas_LH.jpg
 

Ubbe

Medlem
Tack Ubbe, möjligt att jag var inloggat när jag kopierade...
Helt okej! Jag skänkte just 86000 av dina poäng till skrämda barnen... :cool:

Tja, Berätta för mig varför och när det är bra att vara med i Miles and More jämfört med resterande *A. Jag tror aldrig jag fattat grejen med MM dvs fördelarna.
Se bara..
originaltråd

I became the victim of two lounge entry rejections which - oddly enough were documented but undercut *A lounge access rules.

Both happened in ZRH in temporal separation of 6 weeks but they concern LH tickets and hence I post it here.

The first one is the - in FRA - well known 'rule' that a companion must be on the same flight ... but this was the first time this happened to me in ZRH. I had a Biz ticket and friend was in coach on a flight which left earlier than mine and LDs would for the first time in my history not budge. When I started to get loud, the sup provided me with a printout which actually said that status holder and companion must be on the same flight. I had the printed *A rules with me but the sup explained that they are no longer allowed to make exceptions.

I guess that is just in sync with LX' and LH's rapid transmogrification into the premier European LCCs.

The second one was infinitely odder - days before travel I and a friend of mine noticed that we were on the same flight. He in coach and I Biz (lucky for once, doesn't happen that regularly anymore).
LD denied us entry as status holder and companion must be in the same class of service! She also had the tastelessness to invite me to use the lounge alone and the guts to take offense in my use of expletives.

The icing came when she tilted her screen so I could read the "same class of service" part.

I am still convinced that this was just a glitch or an extremely poor wording but it was good enough for her and her colleagues to stay adamant.

I did not fly StarAlliance much anymore this year, so I start to loose the overview. But is this the current level of privileges and services? Or is ZRH just trying to impersonate the hellhole chez FRA?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Tja, Berätta för mig varför och när det är bra att vara med i Miles and More jämfört med resterande *A. Jag tror aldrig jag fattat grejen med MM dvs fördelarna.

Long story.... Det finns några trådar om detta här inne:
http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/552-miles-more-eurobonus.html

"Fördelar" i mina ögon
300% om man reser i F
Uppgraderingsvoucher som SEN/HON
50% medföljerrabatt som SEN/HON
"Billiga" sista minuten bonusresor inom Europa (alla) obs! Höga bränslekostnader och avgifter, men om alternativ är resa till 10 000kr så är det fortfarande ok
Större utbud på bonusplatser
 

Bonden

Medlem
Tja, Berätta för mig varför och när det är bra att vara med i Miles and More jämfört med resterande *A. Jag tror aldrig jag fattat grejen med MM dvs fördelarna.

På intjäningssidan så finns det några få fördelar jämfört med EB.
* First = 300% poäng (Även inrikes usa) .
* Bättre än EB på Inrikes med Flex i de flesta fall.

På spendingsidan finns flera fördelar (som Senator!):
* Companion Award ger 50% rabatt på poängen för resenär nummer 2.
* ENORMT med mer tillgång till LH gruppens first och SQ first.
* man får två uppgrades vouchers som ger en Business -> First uppgradering över atlanten med Swiss.

Övrigt:
* Konkursrisken för LH gruppen är mycket mindre än med SAS
* Du blir senator i minst 2 år

Det var fördelarna jämfört med EB M&M är bra men inte för alla.

PS. Tog lite för lång tid på mig att svara, så Senatorn svarade.
 
Last edited:
Toppen