Ändringar på plats inom Miles & More

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Senator, 3 September 2012.

  1. Så, då har 1 september passerat och ändringar inom Miles & More eller numera "Miles & A Lot Less" :mad::mad::mad::mad::mad: som jag benämner det publiceras och implementeras. Som alltid finns det goda nyheter och dåliga nyheter, men överlags är detta uselt för mig som lojal medlem och mitt resmönster:

    Goda nyheter
    SAS Z-klass ligger tillsvidare med på 200% inom Miles & More. Faktisk så tjänar man mer på Z inrikes på M&M än vad man gör på SK EuroBonus.
    Miles & More - SAS: Earn miles when you fly

    Dåliga nyheter
    United P-klass är nu med,den har varit borta helt från kartan. Dock ligger den på samma usla nivå som P på alla andra bolag. Det som retar s***** :mad::mad::mad::mad::mad::mad: ur mig är att denna numera används för vanliga inrikes resor i USA för F-kabinen om det är två kabiner. Det gör att samma resa som förra året blev bokat som Z, men flögs som A nu ger 500 miles och inte 1500 miles minimum för samma pris. Lurendrejeri om du frågar mig, men man blir i alla fall inte blåst helt som man har varit i perioden mars till september.
    Miles & More - United: Earn miles on every flight

    Joint venture resor i P bokas i Z med Air Canada. Nu är även denna 150% av intjäning. Ingen överraskning, men också s******* :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
    Miles & More - Air Canada: Earn miles when you fly

    Här är det som retar mig; ok, om vi fick dessa 11.11.11 priser i P skulle jag leva med detta. Resor till USA och Asien för under 12,000kr så hade det varit fine. Men om jag jämför British Airways som ger samma i I som i J, blir detta snart väldigt enkelt. Nu blir reapriser som matchar British Airways bokat i P eller Z (om Air Canada) och det är natt och dag på intjäning. Till New York måste man upp i ett pris på 34,000kr för att få 200%, och BAs standard pris är 18,000kr..
     
    1 person likes this.
  2. (Less) Miles & More (cost) :rolleyes:
     
    2 personer gillar detta.
  3. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Lufthansa och Miles & (l)mess...går utför. Dels en del försämringar inom bonusresor, samt tycker jag sämre medlemsförmåner. Dessutom nu strejkvågen igen (inte m&ms fel..men ändå...)
     
    Last edited: 4 September 2012
  4. Bonden

    Bonden Medlem

    Ort:
    AGH
    Land:
    Sverige Sverige
    Håller med, det känns som det blir sämre och sämre..
    Dock är det ju fortfarande väldigt mycket bättre än EuroBonus (iallafall som Senator)
     
  5. Det är helt klart att det fanns en del bra nyheter, som t.ex. "one-way" nu på alla partners. Men detta finns jo redan hos konkurrenterna, så det handlar jo mer att komma ikapp marknaden.

    Jag har också upplevd suverän service från Lufthansa/Miles & More när det smäller, senast var julen 2010 när hela den amerikanska östkusten var lamslagen av snö. Men efter mitt eget klanteri på Heathrow, så var det uppenbart att British Airways också tar väl hand om Guld kunder. Nu vet inte jag om det finns någon statistik på om att Lufthansa/M&M är bättre än andra, eller om det baseras på personlig erfarenhet. Ja, mycket bra av Lufthansa/M&M men matchas av British Airways och även SAS i mitt fall.

    Det som är fel med hela upplägget anser jag är följande:
    Bokningsklass "P" borde bara användas för kampanjer, och då riktiga kampanjer. Jag har inget problem om jag fick 100% poäng på reorna där det kostade 12,000kr, men nu ser jag priser till Asien från Tyskland som kostar €4,000 och bokas i P.
    Bokningsklass "B" eller "Y" skall aldrig ge mer poäng än någon affärsklass bokningsklass punkt slut.
    Bokningsklass "Z" borde ligga kvar på 200%

    Så man har som AHO skriver More (or the same cost) & Less (value). Hade priserna ändrat sig i takt med intjäning hade detta varit enkelt, och inga problem. Men nu tar man samma (höga) pris och ger långt mindre. Hade det även varit så att Lufthansa produkt var världsledande så det hade kanske varit värt lite extra, kanske. Men detta är ett bolag som har gått från att vara utan tvekan, det absolut bäste och välskött i Europa till ett arrogant, kund ovänligt bolag som håller på att dra underbara Swiss med sig ner i samma stil.
     
    2 personer gillar detta.
  6. Jag har pratat med en bekant som jobbade på inhouse resebyrå i Japan och frågade om detta.

    Hon sa att Lufthansa gav väldigt dålig rabatt(det skillde sig bara några procent från APEX) för företagsavtal i Japan och Finnair och KLM var bättre i det området. (när det gäller Europa linjen)
    Det var Mitsubishi Electric där hon jobbade åt ,så volymen hade inte varit något problem.
     
  7. Det är "enhancemend" med andra ord...
     
  8. Men då är det också rimligt att vi förväntar oss att Lufthansa använder P klass till "billig" biljett och inte till den som kostar typ 30.000 SEK.
     
  9. Det finns nog en del substans i det som A380*G skriver, och en sak som jag håller med 100% är att en större avtalskund inte bryr sig om deras anställda hade fått 100% eller 150% så länge dom sparar pengar på sitt inköp-

    Men allt detta hade fungerat utmärkt i monopolistisk marknad. Men det finns ingenting som säger mig att AF/KLM eller IAG har färre avtalskunder än vad Lufthansa gruppen har. Sen är det anmärkningsvärt att se hur United har hanterat detta:
    https://www.united.com/CMS/en-US/Marketing/CustComm/Promotions/Pages/united.aspx
    Jag tror inte en sekund på att United har färre avtalskunder. Jag har jobbat för en topp 3 United kund i 12 år och vet vilka belopp som det gick under vissa år.

    Den intressanta diskussionen är jo mera runt skillnaden på "Revenue Management" och "Yield Management". Det skulle vara intressant om man delade marknaden in i:
    Corp/Ent
    SME
    Consumer

    Jag gissar (helt vilt här) att Corp/Ent är #1 i Revenue och SME #1 i Yield. SME bryr sig kanske mer om intjäning och därmed väljer andra alternativ.

    Jag tror dock tyvärr att A380*G har rätt att om stora avtalskunder numera har billigare priser, samma villkor men annan bokningsklass så bryr man sig inte alls om poängen. Och ärligt talat, satt jag på Procurement så hade jag tänkt likadant. Dock tror jag Lufthansa tittar alldeles för mycket inåt och inte utåt på marknaden. Jag tror man helt enkelt kommer förlora på detta i SME marknaden där man nu betalar samma pris för sämre värde, och detta kommer ha en effekt om min hypotes om Yield stämmer (mitt antagande är baserat på att det är få eller små rabatter till detta segment).
     
  10. Nu bifogar jag även United tabell för
    Swiss: https://www.united.com/CMS/en-US/ma...s/Pages/AirlinePartnerDetails.aspx?ItemId=297
    Lufthansa: https://www.united.com/CMS/en-US/ma...s/Pages/AirlinePartnerDetails.aspx?ItemId=298

    Också anmärkningsvärt hur skillnaderna är mellan bolagen...

    Sedan är det ren soppa på US Airways, där det finns ingen harmoni mellan United. Swiss och Lufthansa. För att avsluta allt detta så kör vi även SAS Eurobonus för skojs skuld:

    Lufthansa: http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/Lufthansa/
    Swiss: http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/
    United: http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/

    Slutsats?
    Star Alliance is consistently, inconsistent. Faktisk börjar det bli intressant att gå med i Eurobonus igen efter snart 12 år, eller kanske köra UA Mileage Plus igen. Det viktiga blir att undvika åka med Lufthansa som bolag, det tjänar man noll på. Känns jättemärkligt att det skiljer så mycket inom samma koncern, typ noll harmonisering även inom JV.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×